[vc_row type=”in_container” full_screen_row_position=”middle” scene_position=”center” text_color=”dark” text_align=”left” overlay_strength=”0.3″ shape_divider_position=”bottom” bg_image_animation=”none”][vc_column column_padding=”no-extra-padding” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_link_target=”_self” column_shadow=”none” column_border_radius=”none” width=”1/1″ tablet_width_inherit=”default” tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][vc_column_text]În articolele anterioare am analizat care sunt cauzele și efectele creșterii interdependenței comerciale dintre companii, prin dublarea termenelor de încasare a creanțelor. De asemenea, în două articole separate, am propus o serie de soluții pentru managementul eficient al riscului de credit comercial, atât pentru antreprenori (în ceea ce privește propria companie), cât și pentru creditori (furnizori sau instituții de credit), în ceea ce privește analiza clienților acestora.

Ca urmare a acestor analize, una dintre concluziile principale a fost că firmele active în România sunt mai vulnerabile la următoarea recesiune, în contextul propagării mai rapide a efectului de contagiune pe canalul comercial. În următoarele articole îmi voi îndrepta atenția asupra unor componente ale bilanțului companiilor active în România care pot semnala apropierea următoarei recesiuni.

În acest scop, în acest articol analizez evoluția stocurilor companiilor active în România în ultimul deceniu. Ce legătură are evoluția stocurilor cu ciclul economic, respectiv alternarea naturală a perioadelor de creștere (expansiune) cu cele de scădere (denumire popular, și în mod evident exagerat, „criză” sau „recesiune”)?

Literatura de specialitate, și realitatea economică, au dovedit foarte clar următoarele corelații (explicate și ilustrate mai departe):

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row type=”in_container” full_screen_row_position=”middle” scene_position=”center” text_color=”dark” text_align=”left” overlay_strength=”0.3″ shape_divider_position=”bottom” bg_image_animation=”none” shape_type=””][vc_column column_padding=”no-extra-padding” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_link_target=”_self” column_shadow=”none” column_border_radius=”none” width=”1/1″ tablet_width_inherit=”default” tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][image_with_animation image_url=”12982″ alignment=”center” animation=”Fade In” img_link_large=”yes” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”][/vc_column][/vc_row][vc_row type=”in_container” full_screen_row_position=”middle” scene_position=”center” text_color=”dark” text_align=”left” class=”table-module” id=”tabelul-1″ overlay_strength=”0.3″ shape_divider_position=”bottom” bg_image_animation=”none” shape_type=””][vc_column column_padding=”padding-2-percent” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_link_target=”_self” column_shadow=”none” column_border_radius=”none” width=”1/1″ tablet_width_inherit=”default” tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][vc_column_text]Analizând evoluția stocurilor tuturor companiilor active în România, conform declarațiilor financiare anuale depuse la Ministerul Finanțelor Publice,constat că aceste corelații descrie anterior se respectă cu regularitate.

Astfel, conform cifrelor prezentate în tabelul și graficele următoare, principalele concluzii sunt:

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row type=”in_container” full_screen_row_position=”middle” scene_position=”center” text_color=”dark” text_align=”left” class=”table-module” id=”tabelul-1″ overlay_strength=”0.3″ shape_divider_position=”bottom” bg_image_animation=”none” shape_type=””][vc_column column_padding=”padding-2-percent” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_link_target=”_self” column_shadow=”none” column_border_radius=”none” width=”1/1″ tablet_width_inherit=”default” tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][vc_column_text]

Tabelul 1

Evoluția stocurilor în mediul de afaceri activ în România

[/vc_column_text][divider line_type=”No Line” custom_height=”10″][vc_column_text]

[/vc_column_text][divider line_type=”No Line” custom_height=”5″][vc_column_text]* DIH — eng. Days of Inventories on Hand, reprezintă durata medie de rotație a stocurilor[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row type=”in_container” full_screen_row_position=”middle” scene_position=”center” text_color=”dark” text_align=”left” class=”table-module” id=”tabelul-1″ overlay_strength=”0.3″ shape_divider_position=”bottom” bg_image_animation=”none” shape_type=””][vc_column column_padding=”padding-2-percent” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_link_target=”_self” column_shadow=”none” column_border_radius=”none” width=”1/2″ tablet_width_inherit=”default” tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][vc_column_text]

Graficul 1

Stocuri (mld. Lei)

[/vc_column_text][divider line_type=”No Line” custom_height=”10″][vc_column_text]

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column column_padding=”padding-2-percent” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_link_target=”_self” column_shadow=”none” column_border_radius=”none” width=”1/2″ tablet_width_inherit=”default” tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][vc_column_text]

Graficul 2

Durata medie de rotație a stocurilor (zile)

[/vc_column_text][divider line_type=”No Line” custom_height=”10″][vc_column_text]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row type=”in_container” full_screen_row_position=”middle” scene_position=”center” text_color=”dark” text_align=”left” class=”background-color-geraldine” overlay_strength=”0.3″ shape_divider_position=”bottom” bg_image_animation=”none” shape_type=””][vc_column column_padding=”padding-2-percent” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_link_target=”_self” column_shadow=”none” column_border_radius=”none” width=”1/1″ tablet_width_inherit=”default” tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][vc_column_text]Graficul următor ilustrează o asemanare izbitoare între perioadele 2007–2008 și 2016–2017 din perspectiva creșterii stocurilor mult mai accelerate comparativ cu avansul cifrei de afaceri.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row type=”in_container” full_screen_row_position=”middle” scene_position=”center” text_color=”dark” text_align=”left” overlay_strength=”0.3″ shape_divider_position=”bottom” bg_image_animation=”none”][vc_column column_padding=”no-extra-padding” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_link_target=”_self” column_shadow=”none” column_border_radius=”none” width=”1/1″ tablet_width_inherit=”default” tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][vc_column_text]Aceasta reflectă supraîncrederea și optimismul companiilor, care alimentează aprovizionarea și producția pe stoc în așteptarea creșterii cererii și a vânzărilor. Entuziasmul exacerbat este readus la realitate prin „dușul rece” al recesiunii, care cauzează prăbușirea încrederii, accesul dificil la finanțare și vânzarea de pe stoc pentru a genera lichiditate.

Astfel, companiile își redus dramatic stocurile, și trec rapid de la supraîncredere la panică generalizată. Relansarea economică prin reinstaurarea încrederii este lentă și greoaie, de aceea stocurile și veniturile companiilor își revin împreună timid și în expectativă (prima dată se observă creșterea cererii, care este urmată apoi de avansul stocurilor). Această perioadă (observată în ultimul deceniu în România între 2011–2015) este marcată de precauție![/vc_column_text][divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” custom_height=”50″][vc_column_text]

Concluzia?

Analizând aceste corelații între evoluția stocurilor și a ciclului economic, este clar că România a depășit perioada de creștere și ne apropiem în următorii 2 ani de o recesiune![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row type=”in_container” full_screen_row_position=”middle” scene_position=”center” text_color=”dark” text_align=”left” class=”table-module” id=”tabelul-1″ overlay_strength=”0.3″ shape_divider_position=”bottom” bg_image_animation=”none” shape_type=””][vc_column column_padding=”padding-2-percent” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_link_target=”_self” column_shadow=”none” column_border_radius=”none” width=”1/1″ tablet_width_inherit=”default” tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][vc_column_text]

Graficul 3

Index stocuri vs cifră afaceri

[/vc_column_text][divider line_type=”No Line” custom_height=”10″][vc_column_text]

[/vc_column_text][divider line_type=”No Line” custom_height=”5″][vc_column_text]Perioadele 2016–2017 și 2007–2008 sunt asemănătoare din perspectiva creșterii stocurilor mult mai accelerate decat avansul cifrei de afaceri! Supraîncredere!

Relansarea încrederii în perioada 2011–2015 a fost lentă, stocurile crescând similar cu avansul cifrei de afaceri. Precauție!

Recesiunea severă din anul 2009 a fost cauzată de blocajul brusc al accesului la finanțare, cauzând astfel prabușirea încrederii, deci implicit și a stocurilor companiilor. Panică![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row type=”full_width_background” full_screen_row_position=”middle” scene_position=”center” text_color=”dark” text_align=”left” class=”next-article-teaser” overlay_strength=”0.3″ shape_divider_position=”bottom” bg_image_animation=”none” shape_type=””][vc_column column_padding=”padding-3-percent” column_padding_position=”top-bottom” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_link_target=”_self” column_shadow=”none” column_border_radius=”none” width=”1/1″ tablet_width_inherit=”default” tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][vc_column_text]Pentru moment, vom continua să ne concentrăm atenția asupra evoluției stocurilor. Astfel, în următorul articol voi analiza fenomenul supradimensionarii stocurilor companiilor în funcție de sectorul de activitate! Haideți să vedem care sunt cele mai optimiste sectoare din perspectiva dimensiunii stocurilor!? Pe curând![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

2 răspunsuri