Aplicația Money in Motion pentru monitorizarea cheltuielilor personale este LIVE și poate fi descărcată gratuit din Apple AppStore și Google Play!

Taximetria clasică vs ride sharing

Serviciile de ride sharing s-au dezvoltat accelerat în ultimul deceniu, fiind validate de clienții care au nevoie de transparență, digitalizare, și servicii moderne. Flexibilitatea este un alt avantaj important, atât pentru prestatorii de servicii cât și beneficiarii finali, aceștia din urmă având la dispoziție mai multe opțiuni pentru mobilitate sau accesare de alte servicii, inclusiv comanda pentru acces la aceste servicii de la distanță, pentru propria familie, copii sau bunicii din alte orașe. Într-un trafic din ce în ce mai aglomerat în toate marile orașe, serviciile de ride sharing au capacitat utilizarea mai eficientă a flotelor existente de autovehicule, în principal prin prisma faptului că se utilizează, preponderent, mașina personală, în folosul întregii comunități, din foarte multe puncte de vedere (calitatea serviciilor, transparența, flexibilitatea, digitalizarea și fiscalizarea). Deloc întâmplător, peste tot în lume, veniturile companiilor care oferă servicii de ride sharing au crescut accelerat. Astfel, cele mai mari 6 astfel de companii la nivel global au înregistrat venituri brute cumulate de aproape $70 mld. pentru serviciile prestate pe parcursul anului 2022, un nivel fantastic având în vedere că acum un deceniu veniturile acestor companii nu depășeau cumulat nivelul de $1 mld. [Vezi tabelul 1] Această evoluție reflectă validarea, acceptarea și susținerea serviciilor de ride sharing de către societatea extinsă, peste tot în lume, indiferent de continent.

Tabel 1

Venituri top companii de ride sharing

Sursa: site-urile companiilor de profil, date prelucrate autor

Creșterea cea mai accelerată a veniturilor a fost înregistrată de UBER, liderul global în servicii de ride sharing, care înregistrează venituri brute de peste $37 mld. în 2023, aproape cât nivelul consolidat al următorilor 5 competitori. Dezvoltarea acestei companii este fantastică, având în vedere că acum doar 10 ani, respectiv în anul 2014, veniturile brute consolidate raportate de UBER erau de $0,5 mld., compania crescând de 74 de ori în ultimul deceniu, respectiv o creștere medie anuală de 54%. Orașele unde această companie oferă serviciile de ride sharing (mobilitate pentru persoane, mărfuri sau mâncare) cumulează o populație de aproape 3 mld de oameni, aproximativ 37,5% din populația la nivel global. În România, serviciul oferit de UBER este disponibil în 20 de orașe1, care însumează o populație de circa 6,5 milioane de persoane (conform ultimului recensământ), respectiv 33% din populația rezidentă în România, sau 0,2% din populația la nivel global unde serviciile UBER sunt disponibile.

Grafic 1

Venituri brute UBER

Deseori în istorie, dezvoltarea noilor servicii sau industrii a atras plafonarea sau regresul celor vechi, care nu au avut capacitatea să se reinventeze sau să se adapteze la noile tehnologii și preferințe ale clienților. Exact acest lucru se întâmplă în ultimii ani cu firmele active în sectorul de transporturi cu taxiuri, codul CAENCAEN Clasificarea activităților din economia națională principal 4932. Analizând situațiile financiare depuse la ANAF de aceste companii pentru perioada 2018–2022 (ultimul an pentru care sunt disponibile datele financiare publice accesibile pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice), veniturile totale înregistrate la nivelul sectorului analizat au stagnat aproape de 1,1 mld. Lei între 2018–2022. În realitate, stagnarea veniturilor este un regres semnificativ având în vedere dinamica economiei, în condițiile în care veniturile tuturor companiilor active în România au crescut în această perioadă cu 59% (de la 1.490 mld. în 2018 până la 2.370 mld. Lei în 2022), salariul mediu net a crescut cu 49% (de la 2.936 Lei în 2018 până la 4.398 Lei în 2022) și inflația cumulată a fost aproape de 41%, așa cum se poate vedea din graficul și tabelul următor.

Tabel 2

Evoluția veniturilor companiilor de transporturi cu taxiuri (CAEN 4932)

Grafic 2

Cifra de afaceri (mil. Lei), CAEN 4932 (Transporturi cu taxiuri)

Datele financiare ale companiilor depuse la ANAF, MFP, date prelucrate autor

În ciuda veniturilor stabile înregistrate de companiile active în sectorul de transporturi cu taxiuri în perioada 2018–2022, precum și a creșterii costurilor cu salariile sau combustibilul, profitabilitatea consolidată a companiilor din sectorul analizat s-a îmbunătățit semnificativ, crescând de la 111 mil. Lei (2018) până la 208 mil. Lei (2022), respectiv 18,9% din cifra de afaceri și aproape de două ori mai mult față de media la nivel național. Acest aparent paradox poate fi explicat prin optimizarea costurilor fiscale, în contextul separării activității dispeceratelor de serviciile propriu-zise de taximetrie clasică, acestea din urmă fiind externalizate sub forma unor activități de prestări servicii de către PFA-uri. Deși înregistrează o scădere pe fondul majorării capitalurilor proprii, randamentul oferit acționarilor acestor companii pe parcursul anului 2022 este extrem de bun, respectiv 43,9% pentru fiecare 100 Lei capital investit.

Tabel 3

Evoluția profitabilității companiilor de transporturi cu taxiuri (CAEN 4932)

Sursa: Datele financiare ale companiilor depuse la ANAF, MFP, date prelucrate autor

În ciuda creșterii marjelor de profitabilitate netă și operațională, a randamentelor oferite acționarilor, respectiv al nivelului profitului net obținut de companiile de transporturi cu taxiuri, investițiile realizate de aceste companii nu au fost suficiente pentru acoperirea învechirii activelor, respectiv flota de autovehicule. Practic, companiile clasice de taximetrie au obținut profituri în creștere prin optimizarea fiscală generată de externalizarea șoferilor, majoritatea subcontractați și organizați sub forma juridică de PFA sau microîntreprindere. În ciuda profitabilității în creștere și a resurselor financiare suplimentare, companiile clasice de taximetrie nu au făcut investiții pentru creșterea calității serviciilor oferite sau autovehicule moderne. Acest lucru este foarte clar și vizibil în bilanțul companiilor analizate, în condițiile în care valoarea activelor fixe (majoritar autovehicule folosite pentru taximetrie) a scăzut de la 296 mil. Lei (2018) la 259 mil. Lei (2022). Practic, învechirea fizică a mașinilor (marcată prin scăderea valorii contabile cauzată de amortizare) nu a fost înlocuită de investiții proporționale necesare pentru înnoirea parcului auto. Acest aspect devine vizibil și pe șoselele din marile orașe: voi câte mașini moderne, electrice sau hibride, ați observat în flota companiilor tradiționale de taximetrie?

Grafic 3

Active Fixe (mil. Lei), CAEN 4932 (Transporturi cu taxiuri)

Datele financiare ale companiilor depuse la ANAF, MFP, date prelucrate autor

În țările dezvoltate, succesul serviciilor de ride sharing a generat deseori stimularea concurenței și a investițiilor, pentru creșterea calității serviciilor în favoarea clientului final. În România, țara unde ne uităm mai des la capra vecinului decât în propria ogradă, succesul unora atrage invidie și reacția opusă: îngreunarea concurenței prin măsuri legislative menite să protejeze taximetria clasică, să impună măsuri care vor duce la scăderea calității serviciilor oferite și, practic, întoarcerea înapoi în timp. Într-un an electoral, dar mai ales pe termen lung, rămâne de văzut ce este mai important pentru clasa politică care guvernează România: câștigurile de afaceri ale unor grupuri de interese, sau creșterea calității serviciilor de mobilitate pentru cetățeni?

  1. https://www.uber.com/global/en/cities/ []

Vrei să fii la curent cu tot ce scriu?
Abonează-te la newsletter!

"*" indicates required fields

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

#MoneyInMotion

By Iancu Guda

Aplicația MiM pentru monitorizarea cheltuielilor personale este LIVE și poate fi descărcată gratuit din Apple AppStore și Google Play