Sectorul transporturilor este critic pentru orice economie, deoarece aproape tot ceea ce consumăm ajunge pe lanțul logistic de la producător, distribuitor și retailer prin intermediul companiilor de transporturi. Creșterea oricărei economii nu poate fi imaginată fără dezvoltarea companiilor de transporturi. Este valabil și în cazul României, o țară unde creșterea economică este dependentă în proporție de 70% de consumul din sectorul privat și guvernamental, zona în care transporturile sunt, implicit, necesare. Astfel, ultimul deceniu confirmă o creștere a penetrării sectorului de transporturi rutiere de mărfuri (CAENCAEN Clasificarea activităților din economia națională 4941) în activitatea economică și formarea PIBPIB Produs Intern Brut. Reprezintă valoarea totală de piață a tuturor bunurilor și serviciilor finale produse într-o țară pe un an. Include consumul privat și al organizațiilor non-profit, investițiile brute, cheltuielile statului și netul exporturilor (exporturi minus importuri). Consumul se divide în privat și public, având avantaje în analiza macroeconomică: consumul privat vizează creșterea bunăstării pe termen lung, iar cel public, fiind exogen, contribuie la diversitatea macroeconomică. PIB = consum + investiții + (exporturi − importuri). Practic, veniturile raportate de companiile din acest sector s-au dublat de la 18 mld lei (2010) până la 57 mld lei (2021), în timp ce vânzările tuturor companiilor din România aproape că s-au dublat, de la 912 mld lei (2010) până la 1.935 mld lei (2021). În ciuda creșterii comerciale foarte accelerate, companiile din sectorul transporturilor se confruntă cu o serie de provocări de natură financiară. Astfel, analizând ultimele situații financiare depuse de companiile active în sectorul analizat pentru anul 2021, am observat că:
- Sectorul este foarte fragmentat: doar 1.865 de companii din totalul de 33.642 firme active înregistrează venituri mai mari de 1 milion euro, reprezentând 6% din totalul afacerilor active dar concentrând 64% din veniturile consolidate la nivelul întregului sector
- Imunitate în scădere: mixul de profitabilitate și îndatorare reflectă o expunere mare în contextul șocurilor actuale. Practic, gradul mediu de îndatorare la finalul anului 2021 pentru transporturile rutiere de mărfuri era de 66%, în timp ce profitabilitatea medie a fost de 6,6%.
- Vulnerabilitate în creștere din cauza scumpirii combustibilului. Față de luna septembrie 2021, când prețul la pompă pentru benzină și motorină era aproape de 6 lei / litru, cotațiile au crescut cu aproape 40% la mijlocul anului curent, în ciuda subvenției de 50 bani susținute de guvern și companiile din industrie începând cu luna iulie. Practic, o creștere cu 40% pentru o componenta de cost care reprezintă 50% din veniturile transportatorilor înseamnă o majorare a costurilor variabile cu cca. 20%, de trei ori mai mult decât întregul profit net obținut.
- Presiuni cauzate de creșterea altor costurilor, precum salarii și dobânzile aferente creditelor în derulare. Astfel, conform ultimelor cifre publicate de Institutul Național de Statistică, salariul mediu net înregistrat în sectorul transporturilor terestre în luna mai 2022 a fost de 3.387 lei, în creștere cu 10% față de aceeași lună a anului precedent (cifre illustrate în graficul 1). În același timp, conform cifrelor publicate de BNRBNR Banca Națională a României, dobânda medie aferente creditelor noi acordate companiilor în luna mai 2022 a fost de 7,34%, aproape de două ori mai mult decât nivelul înregistrat în urmă cu 5 ani (cifre illustrate în graficul 2).
Graficul 1
Salariul mediu net (transporturi terestre)
Sursa: INSINS Institutul Național de Statistică
Graficul 2
Dobânzi credite noi contractate în lei
Sursa: BNR
Contextul actual necesită cele mai bune practici necesare pentru gestiunea costurilor, diversificarea veniturilor și protejarea marjelor de profitabilitate. În acest sens, am căutat să înțeleg soluții eficiente pentru monitorizarea și optimizarea costurilor cu combustibilul pentru transportatori și orice companie care are în gestiune o flotă de mașini pentru angajați. În acest scop, am adresat câteva întrebări dl. Cătălin Constantinescu, Director General DKV Mobility în România, despre ultima soluție lansată în piață.
Cum poate orice companie cu o flotă mică sau mare, să-și reducă costurile în contextul economic actual?
Primul răspuns care devine obligatoriu în zilele noastre este un card de combustibil. Iar cel mai bun răspuns este să folosești un card de combustibil de la un furnizor independent, care oferă cea mai mare acoperire de rețea din România și din Europa – și acesta este DKV Mobility, o platformă europeană de top B2B pentru plăți și soluții de transport rutier. Cardul de combustibil înseamnă trecerea de la numerar sau card bancar la un instrument avansat, digitalizat, care va economisi timp și bani oricărei companii. Timp pentru că întregul sistem de management al flotei este optimizat și bani pentru că utilizatorii beneficiază de prețuri speciale la anumite benzinării.
Prin cardul de combustibil, managerul flotei are control total asupra bugetului alocat fiecărui șofer, în momentul în care cardul este utilizat, unde este utilizat și îl poate bloca/debloca oricând, de la distanță. Astfel, se pot stabili limite zilnice, săptămânale sau lunare pe fiecare card. Totul de la distanță, pentru că DKV Mobility oferă clienților săi o platformă de gestionare a flotei accesibilă oricând, de oriunde, inclusiv o aplicație de mobil pentru gestionarea din mers și localizarea ușoară a celei mai apropiate sau a celei mai convenabile stații de servicii.
Cardul este securizat și permite plata carburanților, dar și a diverselor produse/servicii conexe oferite de benzinării. Cardul oferă flexibilitate maximă în rețeaua de acceptare. Cu FLEET CARD de la DKV Mobility, proprietarul poate alimenta la aproximativ 67.000 de stații de carburanți din toată Europa, inclusiv un număr semnificativ situat în orașe sau pe principalele rute de tranzit din România. Simplu, ușor și rapid. Când timpul înseamnă bani și optimizarea face diferența între afaceri profitabile și neprofitabile, este timpul ca șoferii să aleagă proximitatea, confortul, să nu mai caute stațiile unei anumite rețele. Doar planificați-vă ruta și acceptarea DKV FLEET CARD vă va oferi cele mai bune soluții pentru realimentare în toate rețelele disponibile.
Nu doar șoferii și managerii vor fi mulțumiți de noul card, ci și departamentul de contabilitate. În loc de zeci sau sute de bonuri de combustibil, sau multe facturi de la diverși furnizori, contabilul va primi o singură factură cu toate tranzacțiile, centralizate pe număr de card, indiferent în ce rețele naționale s-au făcut alimentările. Un alt avantaj important pentru client este câștigul de lichiditate. Facturile sunt emise de două ori pe lună și vor fi plătite conform termenului de plată, astfel creditul comercial oferit de DKV Mobility optimizează fluxul de numerar al companiei și reduce costurile financiare.
De ce să alegeți un CARD DKV FLEET?
DKV FLEET CARD este mai mult decât un simplu instrument de plată pentru combustibil și servicii. Clienții noștri beneficiază de un pachet complet de servicii care include aproximativ 90 de ani de experiență în industria mobilității, o rețea extinsă și o platformă de administrare proprie complet digitalizată pentru controlul de la distanță al cardurilor.
DKV FLEET CARD este, de asemenea, un deschizător de drumuri pentru clienții noștri, deoarece aceștia obțin acces la o gamă largă de servicii. Pornind de la servicii de bază de spălare sau parcări, până la cele mai avansate, cum ar fi rezervarea feribotului, traversarea tunelurilor, planificatorul de rute în toată Europa, plata taxelor de drum, rambursarea TVA sau rambursarea accizelor pentru combustibili internaționali. Recuperarea diferitelor taxe înseamnă lichiditate suplimentară instantanee, care ar dura în mod normal luni și multă birocrație.
Pentru companiile responsabile care doresc să facă diferența pentru mediu, oferim DKV Fleet Card Climate care permite compensarea emisiilor de CO2 generate datorită proiectelor ecologice în care DKV Mobility investește împreună cu partenerul nostru myclimate.
Astfel, creăm un sistem 360° pentru clienții noștri, pentru ca ei să se concentreze pe creșterea afacerii în timp ce noi ne ocupăm de mobilitatea flotei lor și nu numai.