5 motive în 10 grafice
Fenomenul Black Friday (Vinerea Reducerilor) a ajuns în România de câțiva ani și a devenit rapid extrem de popular. Ideea de Black Friday provine din Statele Unite ale Americii și este ziua care marchează startul sezonului de cumpărături de iarnă, respectiv în Vinerea imediat următoare zilei de Thanksgiving. În România, principalele magazine au decis să devanseze Black Friday cu o săptămâna, pentru a putea livra cumpărăturile până la finalul lunii Noiembrie. Anul acesta, evenimentul de Black Friday din România pică în ziua de 16 Noiembrie. În acest articol aduc 5 motive, explicate în 10 grafice, pentru care ar trebui să beneficiezi de Black Friday-ul organizat de eMAG, cel mai mare retailer online din România.
1.
Black Friday eMAG aduce prețul cel mai ieftin… și acum este cel mai bun moment!
Evenimentul de Black Friday organizat în acest an pare să fie cel mai potrivit moment pentru consumatorul român. Pe de o parte, salariul nominal net înregistrează o creștere accelerată, respectiv cu +13% (vs anul anterior), +29% (în ultimii doi ani) respectiv +46% (în ultimii trei ani) – vezi graficul 1. Pe de altă parte, creșterea venitului este anulată parțial de creșterea generalizată a prețurilor, majorarea ROBORROBOR Romanian Interbank Offer Rate [Ro. Rata Ofertă Interbancară Românească] reprezintă rata dobânzii la care băncile din România, participante la calculul acestui indice, sunt dispuse să împrumute reciproc în lei, sub formă de depozite. Funcționând pe principiul cererii și ofertei, ROBOR este indicatorul principal pentru costul împrumuturilor interbancare, fiind superior ratei ROBID. Se stabilește pentru diferite scadențe, cele de 3 și 6 luni fiind esențiale pentru creditele cu dobândă variabilă oferite clienților. Calculul ROBOR, efectuat de Thomson Reuters la indicarea BNR, este media aritmetică a cotațiilor, excluzând valorile extreme, în intervalul orar 10:45-11:00. (triplare în ultimul an) și a prețului combustibilului (+32% în ultimul an), în contextul în care România înregistrează cea mai ridicată inflație din UE (+5% în primele nou luni ale acestui an) – vezi graficele 2 și 3. În acest context, reducerile de preț oferite cu ocazia zilei de Black Friday reprezintă o ocazie excelentă pentru consumatorul român să beneficieze de cele mai bune prețuri de pe parcursul anului. Spre exemplu, eMAG, cel mai mare retailer online din România, a înregistrat la evenimentul Black Friday organizat în anul anterior un discount mediu de 35% față de prețul afișat pe site, respectiv -10% față de cel mai mic preț din an – vezi graficul 4.
Graficul 1: Salariul mediu nominal net
Sursa: INSSE, date prelucrate de către autor
Graficul 2: Inflația anuală (IPC)
Sursa: Eurostat, date prelucrate de către autor
Graficul 3: Inflația în România vs UE(28)
Sursa: Eurostat, INSSE, date prelucrate de către autor
Graficul 4: Discount-uri Black Friday eMag, 2017
Sursa: eMag
2.
Online este mai divers
Gama de produse disponibilă în online este imensă, respectiv 3.3 milioane de produse distincte oferite prin platforma online eMAG la începutul lunii Noiembrie din acest an, în creștere cu 76% comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior – vezi graficul 5. Avantajul este și pentru clienții din orașele mari (unde traficul foarte aglomerat poate fi evitat prin cumpărăturile online) dar foarte mult și pentru cei din orașele mici, unde oferta disponibilă în magazinele tradiționale este restrânsă sau prețurile sunt mai ridicate (din cauza concurenței reduse pe segmentul de comerț tradițional în orașele mici)
Graficul 5: Evoluție număr produse distincte eMag
Sursa: eMag
3.
Online este mai ieftin
În comerțul tradițional (cumpărăturile din magazine), prețurile sunt mai mari din următoarele motive:
- cheltuieli superioare cu rețeaua de magazine fizice care trebuie amortizată – astfel, aproximativ 5% din cheltuielile marilor retaileri tradiționali cu prezență fizică reprezintă cheltuieli cu amortizarea investițiilor realizate în infrastructura de magazine (dacă acestea sunt deținute în proprietate), sau chiria cu spațiile aferente (dacă magazinele respective sunt închiriate), ceea ce se reflectă în prețul final mai mare;
- societatea românească este afectată de accentuarea unei polarizări economice, care a accelerat foarte mult în ultimul deceniu atât în rândul persoanelor fizice cât și al companiilor. Astfel, cei bogați s-au îmbogățit iar cei săraci au sărăcit și mai mult. Concentrarea bunăstării s-a realizat în special în marile orașe, care sunt sufocate din cauza creșterii accelerate a populației, în contextul în care infrastructura de transport nu este ajustată proporțional. Spre exemplu, București concentrează 18% din populația României și 21% din companiile active, în timp ce 36% din veniturile firmelor sunt concentrate în capitală. Deci, 1 din 5 români locuiesc în București, dar 1 din 3 RON este generat de firmele din capitală. Veniturile sunt foarte concentrate în București și marile orașe, ceea ce reflectă o mare problemă în restul orașelor, care sărăcesc și mai mult, iar discrepanțele financiare între orașe se adâncesc! În România nu sunt decât 588 de companii (0,1% din totalul firmelor) care înregistrează venituri peste 50 mil EUR, ceea ce reprezintă 41% din veniturile tuturor companiilor din România (aproximativ 500.000 de firme active), 62% dintre acestea fiind concentrate în București (241), Ilfov (47), Timiș (32), Brașov (24), Cluj (22). Practic, această distribuție reflectă o supraconcentrare a companiilor mari în orașele importante, care inregistrează și cele mai mari salarii medii oferite angajaților. Desigur că tinerii își doresc să ajungă în aceste orașe mari, unde sunt active cele mai importante companii care plătesc munca cel mai bine, dar infrastructura acestora nu mai face față, crescând masiv traficul și poluarea, diminuând timpul liber și scăzând considerabil calitatea vieții. Cifrele privind polarizarea economică sunt ilustrate în graficele următoare (6 și 7). Care este legătura dintre accenetuarea polarizării și prețurile din comerț? Foarte simplu – din cauza dimensiunii foarte reduse și a puterii de cumpărare sub medie, comerțul clasic în orașele mici și satele / comunele din împrejurimi (unde locuiesc peste două treimi din populația României) este reprezentat de foarte puține companii, cu o gamă limitată a produselor disponibile, și prețuri ridicate (deoarece beneficiază de o poziție de monopol). În concluzie, prețurile din online (la același nivel pe întreg teritoriul țării) sunt semnificativ sub cele din retailul tradițional în orașele mici și în zona rurală.
Graficul 6: Distribuția cifrei de afaceri a companiilor în funcție de regiune
Sursa: MFPMFP Ministerul Finanțelor Publice, date prelucrate de către autor
Graficul 7: Număr companii CA >50 mil. €
Sursa: MFP, date prelucrate de către autor
4.
Online este mai rapid
Să cumperi online este mult mai comod și mai repede, cel puțin din următoarele două motive
- Timpul pentru transport: Conform studiului făcut de GPS Tomtom (2017), Bucureștiul se află pe locul 5 în topul celor mai aglomerate orașe din lume, cu un indice de congestie de 50%, în anul 2016. În medie, locuitorii orașului București petrec cu 50% mai mult timp în trafic decât în condiții normale de circulație (dimineața cu 90%, iar seara cu 98%) – vezi tabelul 1. În România în general, transportul rutier devine o problemă foarte complicată. În primul rând, înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au crescut la maximul istoric din România și au depăsit 4 mil de înregistrări în ultimul deceniu. Astfel, conform cifrelor oficiale publicate de INSINS Institutul Național de Statistică (Institutul Național de Statistică), volumul din ultimii doi ani (2017 și estimările pentru 2018) indică aproape 630.000 de înmatriculări anuale noi de vehicule pentru transportul pasagerilor, cu 10% mai mult decât maximul anterior înregistrat în anul 2008 (vezi cifrele din graficul 8). Aproape 3.000 de vehicule înmatriculate în fiecare zi intră pe drumurile naționale, iar infrastructura rutieră nu ține ritmul. România stă cel mai prost din UE din perspectiva dimensiunii rețelei de autostrăzi raportate la suprafața tării (inregistrăm doar 1 km de autostradă la fiecare 1.000 km2) și nivelul populației (înregistrăm doar 0,03 km de autostrăzi la fiecare 1.000 de locuitori, de șase ori sub nivelul mediu înregistrat în UE).
- Timpul petrecut la cumpărături: Conform studiului realizat de INSSE, Utilizarea timpului în România (2013), timpul mediu petrecut de români la cumpărături în hypermarket este de aproximativ 36 minute/sesiune. Datorită disponibilității online a prețurilor și a recenziilor altor clienți, timpul petrecut de un client pentru a achiziționa un produs online este mult mai redus.
Astfel, dacă includem timpul petrecut la cumpărături și timpul dedicat transportului, comerțul tradițional necesită un timp necesar de cel puțin o oră, de peste trei ori mai mult comparativ cu comerțul online.
Tabelul 1: Top 5 orașe din lume cu cel mai aglomerat trafic rutier
wdt_ID | Oraș | Țara | Indice congestie | Dimineața | Seara |
---|---|---|---|---|---|
1 | Mexico City | Mexic | 66% (+7%) | 96 | 101 |
2 | Bangkok | Thailanda | 61% (+4%) | 91 | 118 |
3 | Jakarta | Indonesia | 58% | 63 | 95 |
4 | Chongqing | China | 52% (+14%) | 90 | 94 |
5 | București | România | 50% (+7%) | 90 | 98 |
Sursa: GPS TomTom (2017)
Link
Graficul 8: Înmatriculări vehicule rutiere pentru transport pasageri, România
5.
Online prin eMAG este mai bine pentru România, deoarece:
- Comerțul online este 100% fiscalizat și contribuie la creșterea veniturilor publice care sunt investite în România. Acest element este foarte important, dacă avem în vedere faptul că evaziunea fiscală din România este foarte ridicată, din cauza circulației extinse a numerarului și a plăților online foarte reduse. România înregistrează cea mai ridicată pondere a numerarului aflat în circulație din masa monetară unu (M1 = numerar în circulație + depozite bancare), respectiv 30% la finalul anului 2017, de două ori peste media din UE. De asemenea, aproape 40% din populația României cu vârstă peste 15 ani nu deține un cont bancar, cel mai ridicat nivel din Europa, de două ori peste media din ECE (Europa Centrală și de Est) și de patru ori peste medie din Europa. Graficul următor ilustrează faptul că există o corelație negativă foarte puternică între numărul de tranzacții de plată efectuate prin card și economia subterană (România înregistrează cel mai scăzut nivel al numărului de tranzacții cu cardul din UE și al doilea cel mai ridicat nivel al economiei subterane din UE).
- Comerțul online are un efect favorabil asupra mediului antreprenorial și concurențial. Platforma online eMAG permite interacțiunea clienților cu mai mulți furnizori, din domenii diferite, care oferă produse diverse. Aceasta permite vanzătorilor mai mici să lupte cu mării comercianți prin intermediul facilitătilor oferite de marketplace. Unul din aspectele importante pentru dezvoltarea pieței online este existența vânzătorilor de top care atrag mai mulți clienți, și în același timp, o bază de clienți în creștere care va atrage mai mulți furnizori, integrați într-un marketplace. Site-urile de e-commerce reprezintă o oportunitate pentru companii, în special pentru cele nou înființate, prin care să își extindă prezența și să ajungă la mai mulți cumpărători atât la nivel local, cât și la nivel internațional. Cumpărătorii online optează pentru astfel de piețe din mai multe motive, cum ar fi o selecție mai largă de produse și servicii, compararea ușoară a articolelor, abilitatea de a citi recenzii și de a efectua cercetări înainte de a cumpăra ceva. Un studiu recent publicat de Academia de Studii Economice demonstrează faptul că accesul companiilor în zona de marketplace din cadrul comerțului online a avut un efect benefic asupra profitului net, cifrei de afaceri, creșterea numărului de angajați și reducerea șomajului în zonele din care provin companiile. În momentul de față sunt peste 13.000 de parteneri pe marketplace integrați în platforma eMAG (un număr enorm, având în vedere faptul că proiectul de parteneriat marketplace a fost deschis doar cu 4 ani în urmă), cu un număr total de peste 25.0000 de angajați.
Graficul 10: Evoluție număr parteneri marketplace eMAG
Sursa: eMag
„Dezvoltarea comerțului online în România aduce beneficii majore pentru clienți, prin prețuri mai bune și timp salvat dar și pentru companii, prin modelul de tip marketplace unde peste 13.000 de companii vând la nivel național sau chiar regional. Dezvoltarea internațională a eMAG a contribuit la dezvoltarea comerțului online din țară dar și la transformarea României într-un hub regional de tehnologie.” — Iulian Stanciu, CEO eMAG