Astfel, conform cifrelor Eurostat, diferența dintre încrederea consumatorului român și media din UE este la cel mai ridicat nivel din ultimii 5 ani (doar în anii care au precedat criza financiară anterioară diferența a fost mai mare, pe fondul recesiunii masive din România care a cauzat necesitatea unor măsuri de austeritate).

Cu excepția primului semestru din acest an, încrederea consumatorului român a scăzut constant în ultimii doi ani. Reticența consumatorilor cred că este cauzată de incertitudinea privind stabilitatea locului de muncă (din cauza lipsei de predictibilitate fiscală și politică din ultimii doi ani) și scăderea venitului disponibil (în ciuda creșterii salariilor din acest an, cu 14% în sectorul privat, și 25% în sectorul public, puterea de cumpărare este erodată de inflația ridicată, prețul foarte mare la combustibil și creșterea costului de finanțare)!

Reticența consumatorilor se vede și în decelerarea creșterii consumului privat, al cărui ritm de creștere a scăzut la jumătate în 2018 comparativ cu anul anterior. În acest context, măsurile fiscale anunțate recent nu cred ca vin deloc bine – o să lovească cel mai puternic în populația cu venituri sub medie și microintreprinderile românești (94% din firmele active în România), din cauza finanțării mai dificile și mai costisitoare! Paradoxal, aceste măsuri o să lovească cel mai puternic exact în segmentul populației sărace și companiilor mici, pe care guvernanți pretînd că le ajută cel mai mult prin măsurile fiscale recente!

Încrederea consumatorului România vs UE (date ajustate sezonier)