Skip NavigationIancuGuda.ro

România a înregistrat cel mai mare deficit fiscal din UE pe parcursul anului 2019, fiind singura țară care a depășit pragul de 3% și declanșând procedura deficitului excesiv?

⏱ 2 min.

Declanșarea procedurii de deficit excesiv (EDP) este „justificată” în cazul României, arată Comisia Europeană într-un raport (.pdf) privind țara noastră dat publicității vineri. Raportul urmărește adoptarea de către România a unei strategii bugetare pentru perioada 2020–2022, care se estimează că va duce la un deficit public ce depășește valoarea de referință de 3% prevăzută de Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE) pentru anii 2019, 2020 și 2021. Din raport rezultă că România nu respectă criteriul deficitului definit în tratat și că deschiderea unei proceduri de deficit excesiv este, prin urmare, justificată. În vizorul Comisiei se află în special noua lege a pensiilor, prin care pensiile s-au majorat cu 15% în 2019, urmate de o nouă majorare, de 40%, prevăzută pentru septembrie 2020.

„Din cauza calendarului de implementare, legea va majora semnificativ cheltuielile publice privind pensiile într-o perioadă scurtă de timp. Este principalul motor al creșterii rapide prevăzute pentru bugetul general și al riscurilor ridicate pentru sustenabilitatea fiscală”, se arată în explicațiile Comisiei.

În plus, legea nu este însoțită de măsuri care să majoreze participarea la muncă și durata vieții profesionale dincolo de minimul legal, care sunt esențiale pentru viabilitatea sistemului de pensii.

Autoritățile europene arată că încă din primăvara anului 2017 România a avut „abateri semnificative”, iar de atunci a primit recomandări de la Consiliul UE, la care nu a răspuns prin „acțiuni eficiente” și a deviat semnificativ, în mod repetat, de la calea recomandată. Comisia a adoptat un raport cu privire la România în temeiul articolului 126 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, care analizează în ce măsură această țară respectă criteriul deficitului prevăzut de tratat. Raportul urmărește adoptarea de către România a unei strategii bugetare pentru perioada 2020–2022, care se estimează că va duce la un deficit public ce depășește valoarea de referință de 3% prevăzută de tratat pentru anii 2019, 2020 și 2021. Din raport rezultă că România nu respectă criteriul deficitului definit în tratat și că deschiderea unei proceduri de deficit excesiv este, prin urmare, justificată. Etapa imediat următoare este formularea de către Comitetul Economic și Financiar a unui aviz cu privire la raport, în următoarele două săptămâni.