Skip NavigationIancuGuda.ro

COVID-19 — de această dată este, într-adevăr, diferit!

⏱ 11 min.

De această dată este, într-adevăr, diferit! Omenirea a mai trecut prin diferite pandemii, dar nicioadată lumea nu a fost mai conectată ca și acum. Niciodată în istoria mondială o oprire bruscă a consumului, implicit a multor ramuri din economie, nu a avut ecouri financiare și comerciale atât de rapide și intense. Viteza de contagiune și propagare a șocurilor negative de la o industrie către alta, între continente sau diferite țări, este cea mai accelerată din istoria noastră.

Iată câteva grafice care demonstrează acest lucru:

Pe 20 Ianuarie maximul istoric al pieței globale de capital era de 89,15 trilioane $, iar astăzi este la 61,86 trilioane $. În aproximativ 2 luni, piața globală de capital a pierdut aproximativ 27 de trilioane $ din cauza COVID-19, cea mai abruptă corecție din istorie! Maximul precedent a fost atins dupa căderea Lehman Brothers în 2008, care a declanșat cea mai severă criză financiară din istorie… până acum. Având în vedere numărul total de persoane infectate cu acest virus la acest moment, respectiv 417.654, înseamnă o pierdere de aproximativ 64 mil. € / individ infectat de COVID-19. La aprox. 3.300 de persoane înseamnă PIB-ul României.

Cifrele sunt ilustrate în graficele 1 și 2:

Graficul 1

Piața globală de capital (mld. $)

Sursa: Banca mondială
Graficul 2

Variație YoY piața globală (mld. $)

Sursa: Banca mondială

Un mod de a măsura panica creată pe piețele financiare este prin intermediul indicelui VIX (denumit, de altfel, și indicele de panică). Acesta reprezintă volatilitatea implicită la opțiunile PUT (opțiuni de vânzare de acțiuni) pentru companiile componente ale indicelui S&P 500 (indice care incorporează cele mai mari 500 de companii americane). Volatilitatea implicită reprezintă anticipația participanților la piața de opțiuni, de evoluție nefavorabilă a prețului unei acțiuni. Indicele VIX a atins un nou maxim istoric, fiind tranzacționat la 83%. Precedentul maxim istoric a fost înregistrat ulterior falimentului băncii Lehman Brothers.

Sursa: investing.com

Comerțul global în fiecare din ultimii 2 ani a fost aproape de 20 trilioane $, cel mai mare nivel din istorie. Valoarea globală a comerțului internațional din ultimul an a depășit de 65 de ori nivelul din 1970, deși populația totală la nivel mondial s-a dublat, de la 3,7 mld. locuitori (1970) la 7,6 mld. locuitori (2019). Practic, în ultima jumatate de secol comerțul internațional scalat la dimensiunea populației a crescut de aproape 33 de ori!

Cifrele sunt ilustrate în graficul 3:

Graficul 3

Comerțul global (mld. $)

Sursa: Banca mondială

Numărul total de pasageri care zboară cu avionul a crescut de aproape 14 ori în ultima jumatate de secol, de la 310 milioane (1970) până la 4.233 milioane (2018), deși populația globală s-a dublat în acest interval. De 7 ori mai multe bilete de zbor scalate la dimensiunea populației în ultima jumătate de secol! Oameni care călătoresc în interes de afaceri sau turism. Oprirea acestora are efecte negative exponențiale în industria aviatică pe canale multiple: numărul locurilor de muncă afectate, industria horeca, transporturi, consumul de combustibil și furnizorii tuturor acestor industrii împreună cu întreg ecosistemul financiar implicat (taxe, salarii, furnizorii furnizorilor).

Cifrele sunt ilustrate în graficul 4

Graficul 4

Pasageri care zboară cu avionul (mil.)

Sursa: Banca mondială

Populația globală s-a dublat în ultima jumătate de secol, fără să descoperim noi spații de locuit. Traficul din marile orașe a devenit din ce în ce mai aglomerat, iar distanța fizică dintre oameni a scăzut pe fondul creșterii densității. Producția de autovehicule noi aproape că s-a dublat în ultimele două decenii, de la 53 milioane automobile (2000) până la 101 milioane (2019). Ponderea autovehiculelor produse în China a crescut în acest timp de 5 ori, de la 6% (2000) la 29% (2019).

Cifrele sunt ilustrate în graficul 5 și graficul 6:

Graficul 5

Populația mondială (mld.)

Sursa: Banca mondială
Graficul 6

Producție auto (mil.)

Sursa: ACEA, Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile