Skip NavigationIancuGuda.ro

Buletinul România SRL:
cum arată afacerile la 14 ani?

⏱ 12 min.

Într-o economie de piață capitalistă cu o istorie de aproape trei decenii, mediul de afaceri românesc pare să fie într-o continuă încercare și reconstrucție. Durata medie de viață a companiilor active pe plan local este de aproximativ 10 ani, ceea ce reprezintă destul de puțin dacă luăm în calcul cele trei decenii de ani de capitalism. În medie, la fiecare firmă nou înființată în ultimul deceniu, două companii și-au întrerupt activitatea.

Procesul regenerării distructive, cuplat cu durata redusă de viață a unei companii, explică antreprenoriatul modest din România. După Serbia, România înregistrează cel mai scăzut raport din Europa Centrală și de Est al numărului de companii la 1.000 de locuitori, respectiv 23. Mediul de afaceri privat ar trebui să fie piatra de temelie pentru buna funcționare a economiei, deoarece este sectorul generator de valoare adăugată pentru toate segmentele unui sistem financiar complet funcțional. Afacerile susțin patru piloni în economie, care asigură fluiditatea capitalului în circuitul economic — plata salariilor (din care angajații consumă, economisesc și investesc), plata taxelor (din care statul asigură buna funcționare a serviciilor publice), randamentul capitalului (care motivează antreprenorii să investească și mai mult capital) și investiția capitalului (dezvoltarea de noi produse, servicii sau tehnologie modernă pentru progresul umanității). De aceea, dezvoltarea României nu poate fi imaginată fără o dezvoltare a mediului de afaceri, direcție strategică în care avem foarte multe de construit.

În acest articol mi-am propus să analizez evoluția maturității mediului de afaceri activ în România, accentuând imaginea companiilor la 14 ani de activitate —

Cum arată „buletinul” firmelor active în România?

Buletinul România SRL: cum arată afacerile la 14 ani?

Imaginea de ansamblu arată destul de prost, dacă analizăm distribuția companiilor active în România în funcție de anul înființării, ilustrată în graficul următor. Spre exemplu, din cele 6.900 de companii înființate în 1990, primul an de capitalism, doar 49 mai sunt active în momentul de față, dintre acestea 13 nu înregistrează venituri și doar 14 firme au raportat o cifră de afaceri peste 1.000.000 €. Aproximativ jumătate din firmele active sunt înființate în ultimul deceniu.

Graficul 1

Distribuția companiilor active în funcție de anul înregistrării

Sursa: Ministerul Finanțelor Publice, ANAF, Registrul Comerțului, date prelucrate autor

Mergând mai departe, observăm că structura de finanțare și eficiența companiilor active în România este puternic corelată cu experiența acumulată în timp. Astfel, după cum se observă în cifrele din tabelul următor, companiile înființate înainte de anul 2000 reprezintă doar  17% din totalul firmelor active în România în sectorul privat, dar concentrază 58% din totalul activelor deținute de companiile locale, 75% din capitalurile proprii, 41% din salariații angajați și aproape jumătate din  veniturile întregului mediu de afaceri.

Tabelul 1

Capitalizarea și eficiența companiilor în funcție de perioada înmatriculării

Graficul următor exprimă și mai clar această concluzie, unde observăm trei variabile în funcție de anul înregistrării companiilor active.

  • Scalarea pe axa verticală din stânga surprinde gradul de capitalizare (capitaluri proprii raportate la active) și investițiile exprimate prin ponderea activelor fixe în total active — aceste două variabile reflectă reinvestirea profiturilor pentru finanțarea și dezvoltarea companiilor;
  • Scalarea pe axa verticală dreaptă a profitului net raportat la cifra de afaceri, pentru a evidenția performanța companiilor prin capacitatea de a obține profit.

Devine evident faptul că experiența acumulată în timp se reflectă asupra creșterii solvabilității și performanței companiilor active în România. Firmele care au acumulat experiență au avut timp să genereze profit care a fost reinvestit în utilaje, tehnologii și servicii noi. Impactul lor social și economic este imens. Spre exemplu, cele mai mari 1.000 de companii active în România (primele 5.000 de firme) concentrează două treimi din veniturile consolidate la nivelul întregului mediu de afaceri și aproape 70% din taxele plătite de toate companiile. În schimb, firmele aflate la început de drum înregistrează capitaluri proprii și investiții modeste, vânzări reduse și mai puțini angajați. Spre exemplu, 73% din firmele active pe plan local au raportat mai puțin de trei salariați, majoritatea acestora fiind companii embrionare. Totuși, firmele înființate în ultimii cinci ani raportează o rată medie destul de ridicată a profitului obținut, semn al orientării acestora către proiecte de nișă, unde dimensiunea mică a firmelor embrionare este compensată prin agilitate și inovare.

Graficul 2

Performanța companiilor active în Romania în funcție de anul inființării

1990–1999 → Pondere companii: 17%
2000–2009 → Pondere companii: 29%
2010–2019 → Pondere companii: 54%

Sursa: Ministerul Finanțelor Publice, ANAF, Registrul Comerțului, date prelucrate autor

După trei decenii de capitalism, mediul de afaceri local se împarte în două intervale de timp. Firmele mature care au acumulat experiență în 14–15 ani de activitate, asigură stabilitate economiei datorită rolului social, fiscal și financiar foarte mare. În același timp, startup-urile și companiile mai mici, care încă nu au obținut „buletinul” de business, contribuie la împrospătarea și regenerarea antreprenoriatului local.

Privind dezvoltarea mediului de afaceri pe termen lung, ambele categorii de companii joacă rolul lor esențial în acest ecosistem. Intersecția celor doua intervale coincide cu momentul simbolic de maturizare și definire a personalității individuale la vârsta de 14 ani și în evoluția noastră ca oameni. Din companiile nou înființate, jumătate nu supraviețuiesc primilor 5 ani și încă o treime își încetează activitatea în următorii 5. Practic, mai puțin de 10% din startup-uri ajung la vârsta de 14 sau mai mult. De aceea, am intersectat cele două intervale pentru a vedea imaginea companiile active în România la jumătatea drumului de capitalism — cum arată „buletinul” firmelor active în România care au împlinit 14 ani de activitate? Iată cele mai importante caracteristici:

  • din 100 de firme active în România, aproximativ 4% vor împlini 14 ani de activitate pe parcursul anului 2021. Mai exact, 17.383 de firme vor obține „buletinul” de business anul acesta, dar numai 181 de firme au raportat o cifră de afaceri mai mare de 10 milioane €;
  • practic, doar 2% din firmele cu 14 ani de activitate au venituri care depășesc pragul de 1.000.000 € și numai 2% raportează o echipa totală mai mare de 50 angajați. 2 din 3 companii care au ajuns la această vârstă au încă venituri sub 100k €;
  • 6 din 10 firme cu vârstă de 14 ani raportează venituri care depășesc cheltuielile, în condițiile în care profitabilitatea medie este de 5,9%, foarte aproape de media națională.
Tabelul 2

Companii 14 ani – impact social

Tabelul 3

Companii 14 ani – impact comercial

Putem concluziona că mediul de afaceri din Romania este destul de polarizat și subdezvoltat. Poza de buletin arată că mai avem mult de muncă: puține companii ajung la 14 ani și majoritatea nu arată bine din punct de vedere financiar. Practic, din 100 de companii nou înființate, mai puțin de 10 ajung să împlinească vârsta de buletin și, dintre acestea, doar 2 înregistrează venituri care depășesc 1.000.000 € și o echipă totală mai mare de 50 angajați.

În acest context, nu putem să nu ne întrebăm care este secretul succesului companiilor care reușesc să obțină performanță financiară după 14 ani de activitate? Experiența practică din ultimul deceniu mi-au confirmat câteva ingrediente comune ale campionilor în business: investițiile în tehnologie pentru automatizare și eficientizarea proceselor, implementarea unor sisteme decizionale bazate pe date și criterii exacte (KPI), dezvoltarea unei culturi de învățare continuă și performanță, ambiția unei strategii de creștere accelerată implementată rapid prin tehnologie și echilibru financiar. Pentru a particulariza toate aceste ingrediente de succes mă gândesc la compania de curierat Sameday, care împlinește luna acesta fix 14 ani de activitate. Conform cifrelor publicate de companie, ritmul de creștere a cifrei de afaceri a depășit 100% în fiecare exercițiu din ultimii 5 ani, generând o creștere a veniturilor de aproape 40 de ori în perioada 2015–2020. Desigur, o asemenea creștere accelerata într-un timp atât de scurt nu ar fi posibilă fără investiții și inovare. Astfel, compania a raportat o extindere exponențială a rețelei de easybox (lockere pentru livrare), acestea depășind in anul curent pragul de 1.300. O creștere impresionantă, dacă ne gândim că este triplu față de anul precedent și primul easybox a fost instalat în septembrie 2018 la OMV Pantelimon.

Implicit, numărul de colete livrate în easybox a crescut exponențial, depășind pragul de 10 milioane în cei aproape 3 ani de funcționare a serviciului. Un sistem inovativ monitorizat și perfecționat prin investiții în tehnologie, care îmbunătățește experiența destinatarilor prin confort și siguranța livrării într-un timp foarte scurt. O strategie cu potențial imens, aplicată din păcate de prea puține companii românești, este internaționalizarea. În mai 2021, Sameday anunță intrarea pe piața din Ungaria. Furnizorul de servicii de curierat oferă deja clienților din Ungaria opțiuni de livrare în Budapesta și zona metropolitană, urmând ca, în următoarele două luni să-și extindă acoperirea la nivel național în toate localitățile. O strategie cu efecte pozitive multiplicate în economie: stimularea dezvoltării companiilor de comerț online prin extinderea bazei de clienți și facilitarea livrărilor rapide, eficiente și la costuri scăzute. Nu în ultimul rand, comerțul online și digitalizarea au un impact direct și imediat asupra reducerii economiei subterane, deoarece absolut toate tranzacțiile sunt fiscalizate prin intermediul plaților online.