Prefață

Am constatat că greșelile făcute de firmele insolvente sunt destul de comune și că se repetă, inconștient sau conștient, și în prezent. Această carte documentează cele mai comune zece greșeli ale companiilor care au intrat în insolvență în ultimii zece ani și propune o sută de soluții pentru evitarea sau depășirea acestora. Este o carte scrisă din practică și care prezintă deopotrivă studii de caz, dar și exemple de firme de succes, dar și companii care au intrat în incapacitate de plată.

Mediul de afaceri din România s-a perfecționat în procesul distrugerii creative: întreruperea activității unei companii și transferul afacerii pe numele altei firme a devenit un sport național. Cifrele pentru perioada 2005–2016 o confirmă într-un mod foarte obiectiv: aproximativ 200 000 de companii au intrat în insolvență și peste un milion de companii și-au întrerupt activitatea (incluzând aici și restul formelor de întrerupere a activității: suspendare, dizolvare, radiere).

Volumul este imens având în vedere că, la finalul lui 2016, doar 450 000 de companii erau active (înregistrau venituri). Aproximativ 40% dintre persoanele fizice care au deținut la un moment dat o afacere au fost afectate de acest fenomen, în timp ce 80% dintre companii au raportat cel puțin un client care a intrat în incapacitate de plată.

În timp ce citești aceste rânduri, probabil că realizezi că te regăsești în cel puțin una dintre aceste categorii sau că lucrezi (ori ai lucrat) pentru o companie care a trecut prin această situație. Greșelile identificate sunt atât de natură cognitivă (erori de procesare a informației), cât și emoțională (cauzate de anumite stări emoționale sau de sentimente) sau… nu sunt greșeli, în sensul că starea de insolvență a companiei a fost indusă în mod intenționat de către managementul sau acționarul firmei respective. Această carte te va ajuta să faci deosebirea dintre aceste situații când analizezi o companie prin tehnicile propuse!

În același timp, unele greșeli pot fi fatale mai ales dacă sunt repetate sau dacă nu conduc la învățămintele corecte. Când eroarea este realizată pentru prima dată, este o greșeală. A doua oară, aceasta este o opțiune! Se spune că viața este cel mai bun profesor, dar că aplică cele mai scumpe facturi. Într-adevăr, studierea succeselor și a eșecurilor din mediul de afaceri este cea mai înțeleaptă și mai ieftină cale de a învăța. Aceasta este misiunea cărții de față – de a transforma eșecul altora într-o curbă a învățării!

Mi-am ghidat întreaga activitate didactică după îndrumările lui Confucius (cel mai mare filosof și lider spiritual al chinezilor): aud și uit. Văd și îmi aduc aminte. Fac și înțeleg. Cartea de față este structurată pe cele trei etape de învățare: citești (înțelegând cele zece greșeli cu ajutorul glosarului tehnic, precum și modul în care pot fi corectate sau evitate acestea folosind cele o sută de soluții), vezi (prin exemplele practice de companii de succes versus firme care au intrat în incapacitate de plată din cauza greșelilor respective) și faci (prin studiile de caz propuse și rezolvate la finalul fiecărui capitol).

Cred că fiecare dintre noi a primit mai mulți talanți, prin darurile cu care a fost înzestrat la naștere de către Dumnezeu. Consider că sunt un norocos, deoarece am fost luminat să-mi descopăr unul dintre talanți: pasiunea pentru finanțe corporative. Pentru mine, cea mai mare satisfacție este posibilitatea de a șlefui și înmulți talantul descoperit, prin muncă și pasiune, în folosul și binele societății. De aceea, am hotărât ca 10% din prețul acestei cărți să fie donat pentru construirea primului spital de oncologie și radioterapie pediatrică din România. Acest proiect este inițiat și dezvoltat de către Asociația “Dăruiește Viață”, despre care poți afla mai multe informații din platforma lor strângere de fonduri www.bursadefericire.ro. Vreau ca peste ani să spun: Am ajutat la construirea unui spital!

Înainte să închei, aș dori să mulțumesc criticilor-prieteni care au contribuit cu opinii, corecții, sugestii și idei pe marginea manuscrisului: Lucian Anghel, Mihai Purcărea, Alin Iordăchioaia, Simona Mașcu, Răzvan Lefter, Carmen Lipară, Adrian Mariș, Codruț Nicolau. Recomandările de la finalul fiecărui capitol devin un ghid de bune practici pentru dezvoltarea sănătoasă a propriei afaceri (dacă citești această carte în calitate de antreprenor) sau pentru monitorizarea consultativă a partenerilor de afaceri (dacă citești această carte în calitate de furnizor sau de orice alt creditor). De aceea finalizez această prefață printr-un îndemn adresat ție, cititorule: Dă mai departe! Soluțiile propuse în această carte pot salva mii de companii aflate în dificultate!

Winston Churchill spunea că ,,succesul este abilitatea de a trece de la un eșec la altul fără pierderea entuziasmului”. Gestionat cum trebuie, eșecul poate fi calea către succes, condimentul care dă savoare marilor realizări. Gary Cohn (președintele Goldman Sachs) explică într-un interviu foarte pragmatic motivul pentru care eșecul poate fi secretul succesului:

Jurnalist: Care este secretul succesului dumneavoastră?
CEO: Două cuvinte.

Jurnalist: Și care sunt acestea?
CEO: Decizii corecte!

Jurnalist: Și cum ați ajuns să luați deciziile corecte?
CEO: Un cuvânt.

Jurnalist: Care este acela?
CEO: Experiență!

Jurnalist: Și cum ați dobândit experiență?
CEO: Două cuvinte.

Jurnalist: Și care sunt acestea?
CEO: Decizii greșite!