Misiunea cărții

Am început să scriu această carte când am împlinit vârsta de 30 de ani, pentru a marca primii 10 ani de experiență profesională și pentru a răspunde la întrebarea – ce pot sa ofer eu mai bun mediului de afaceri? Astfel, am ajuns la concluzia că munca mea de aproape zece ani poate fi sintetizată într-o carte practică și pragmatică, în slujba unui mediu de afaceri mai sănătos, pentru noi și pentru generațiile viitoare!

Această carte documentează cele mai comune 10 greșeli ale companiilor active în România care au intrat în insolvență în ultimii zece ani. Într-un limbaj simplu, pe înțelesul tuturor, încerc sa ofer 10 răspunsuri la întrebarea: De ce esuează companiile?, împreună cu 100 de soluții practice pentru rezolvarea acestora. Recomandările de la finalul fiecărui capitol devin astfel un ghid de bune practici pentru dezvoltarea sănătoasă a propriei companii (dacă citești această carte în calitate de antreprenor) sau pentru monitorizarea consultativă a partenerilor de afaceri (dacă citești această carte în calitate de furnizor sau de orice alt creditor). Experiența mea profesionala de peste zece ani este sintetizată în cartea de față, a cărei misiune este clară: să transforme eșecul altora într-o curbă a învățării pentru fiecare cititor! Am scris această carte folosind un limbaj cât mai simplu și cu o adresabilitate largă, pentru a contribui la dezvoltarea sustenabilă a mediului de afaceri, pentru un viitor mai bun, pentru că, dacă nu știm istoria, greșelile din trecut se vor repeta.

Iată cele zece motive care m-au determinat să scriu această carte:

  1. Pentru că fenomenul insolvenței este generalizat, afectând foarte multe companii, creditori și antreprenori. Procedura de insolvență trebuie să fie activată in situații excepționale, și frecvența acesteia in mediul de afaceri trebuie să fie foarte redusă!
  2. Pentru că greșelile realizate de companiile care au intrat în insolvență în ultimii zece ani sunt repetate de către majoritatea companiilor care astăzi intră în incapacitate de plată. Trebuie să învățăm din greșelile altora, pentru a nu le repeta!
  3. Pentru că nivelul educației financiare din România este foarte scăzut și mulți antreprenori încearcă să-și conducă afacerile după ureche. Trebuie să contribuim la creșterea nivelului educației financiare și antreprenoriale din România!
  4. Pentru că spiritul antreprenorial autohton este foarte modest, România inregistrând un număr foarte scăzut al companiilor active la fiecare o mie de locuitori. De asemenea, în contextul accentuării fenomenului polarizării, companiile mari s-au dezvoltat, în timp ce firmele mici și-au restrâns activitatea. Trebuie să contribuim la creșterea păturii de mijloc din mediul de afaceri prin încurajarea și dezvoltarea antreprenoriatului autohton! 
  5. Pentru că jumătate din companiile nou înființate în România își întrerup activitatea în maxim cinci ani de la momentul înregistrării și durata medie de viață a unei companii autohtone este de numai zece ani. Trebuie să contribuim la creșterea ratei de supraviețuire a firmelor nou înființate, precum și la extinderea duratei de viață a companiilor!
  6. Pentru că mediul de afaceri autohton este vulnerabil în contextul creșterii riscului sistemic și a predictibilității fiscale reduse. Este foarte important ca antreprenorii să fie conștienți de aceste riscuri atunci când își planifică dezvoltarea propriei afaceri! 
  7. Pentru că am încredere în potențialul mediului de afaceri autohton, în capacitatea acestuia de inovare și creștere a competitivității. Încrederea dă încredere!
  8. Pentru că am avut și am acces la informație, și cred că acest privilegiu vine împreună cu responsabilitatea de a transmite adevărul mai departe, într-un mod cat mai obiectiv, simplu și corect!
  9. Pentru că am încrederea că această carte poate contribui la un mediu de afaceri mai sănătos, la un viitor mai bun pentru noi și pentru generațiile viitoare!
  10. Pentru că această carte poate dărui viață, la propriu (având in vedere cauza nobilă pe care o susțin prin vânzarea acestei cărți) și la figurat (având în vedere cele o sută de soluții care pot ajuta mii de companii să evite greșelile firmelor insolvente).

Cui se adresează această carte:

  1. Antreprenorilor (actuali și viitori)
  2. Conducerii companiilor private sau de stat
  3. Angajaților din cadrul companiilor, în special cei care activează în departamentul financiar și comercial
  4. Creditorilor (furnizori, instituții de credit)
  5. Investitorilor la bursă
  6. Analiștilor financiari
  7. Administratorilor judiciari
  8. Consultanților si formatorilor de opinie
  9. Studenților și profesorilor
  10. Decidenților politici

… plus oricărei persoane care dorește să învețe din greșelile companiilor insolvente!

Toate cele zece capitole sunt structurate astfel:

  1. Glosar tehnic –explic termenii și conceptele necesare pentru a înțelege fiecare greșeală în parte
  2. Diagnosticarea erorii – prezint tehnica prin care se poate depista fiecare greșeală
  3. Cum pot să supraviețuiesc? – explic soluțiile de supraviețuire pe termen scurt
  4. România – cine a greșit? – evaluez frecvența fiecărei greșeli pentru toate companiile active în România, în baza declaratiilor financiare din ultimii zece ani
  5. Exemple concrete – analizez în oglindă două exemple de companii reale care prezintă comportamente diametral opuse din perspectiva fiecărei greșeli în parte
  6. Studiu de caz – propun un exercițiu practic care poate fi rezolvat de cititor. La finalul fiecărui capitol propun o soluție pentru fiecare studiu de caz
  7. Ghidul de bune practici – propun zece soluții pentru fiecare greșeală. Astfel, recomandările de la finalul fiecărui capitol devin un ghid de bune practici pentru dezvoltarea sănătoasă a propriei companii sau pentru monitorizarea consultativă a partenerilor de afaceri