Greșeala Nr. 1

Alinierea maturității activelor și pasivelor

7 din 10 companii insolvente și-au plătit furnizorii mai târziu decât durata medie de colectare a creanțelor și de vânzare a stocurilor. Motivul este că 60% au achiziționat active corporale (de exemplu, terenuri, mașini, utilaje), 30% au achitat parțial datoriile la bănci (pentru a reduce costul cu  dobânzile plătite) și dividendele către acționari, iar 10% au creditat diferite companii, majoritatea acestora fiind parte din același grup de firme (acționari și/sau administratori comuni cu firma-subiect sau grad de rudenie/prietenie apropiat).

Paradoxal…, cauza principală a intrării în insolvență este că aceste companii au avut la un moment dat prea mulți bani! Problema ține de utilizarea banilor.

Ion: Marie, în sfârșit, am plantat livada de nuci. Peste 5 ani, o să avem prima producție.

Maria: Ioane, dar noi am luat creditul de la cooperativă pentru a cumpăra puieții pentru un an. Cu ce plătim creditul la anul?

Ion, exclamând relaxat: Stai linisitită, Marie! Nucul să fie solid!

Majoritatea companiilor au crezut că este o strategie bună! Chiar și în prezent, dacă mă uit la realitatea din mediul de afaceri românesc, observ îngrijorător de mulți manageri care solicită echipei de gestiune a încasărilor un termen mai rapid de colectare a creanțelor de la clienți, comparativ cu cel solicitat echipei de achiziții privind termenul de plată către furnizori. Încasăm mai repede și plătim mai târziu.

Crezul general este că această strategie ajută la îmbunătățirea lichidității pe termen scurt… și este corect. Provocarea constă în ceea ce faci cu aceste resurse financiare și în eficiența cu care le folosești. Pe termen lung, această strategie dezvoltă niște riscuri complexe, alimentate de un cerc foarte vicios, care, când nu mai pot fi gestionate, declanșează o avalanșă a facturilor furnizorilor, care nu mai pot fi onorate la termen.

În acest capitol vei găsi răspunsuri la următoarele întrebări:

  • Care sunt riscurile cauzate de această strategie?
  • Care este gradul de utilizare al acestei strategii în funcție de sectorul de activitate?
  • Cum pot fi identificate aceste riscuri în propria companie sau la partenerii de afaceri? 
  • Cum poți să supraviețuiesti dacă faci aceasta greșeala?

„Timpul nu mai avea rǎbdare cu oamenii.”

—atribuit lui Marin Preda, Moromeții, Vol. II