Cuvant inainte

În cei peste douăzeci de ani de experiență în industria financiar-bancară și în cei peste zece ani de activitate didactică universitară am auzit, văzut, citit, scris și dezbătut multe. După parcurgerea acestei cărți pot spune cu certitudine ca dacă nu o citiți este pierderea voastră. Cartea merită citită și aprofundată. Întrebarea de ce o companie eșuează ar trebui sa frământe extrem de multă lume. Spre exemplu, această frământare ar trebui să fie prezentă in mintea oricărui manager, antreprenor existent sau de perspectivă, decident politic, angajat la o companie, furnizorul unei companii, creditorul acesteia, beneficiarul serviciilor unei companii sau orice român care dorește să-și îmbunătățească gradul de educație financiară antreprenorială. Daca nu-l frământă aceasta, atunci ceea ce nu cunoaște este posibil să-l afecteze pe acesta și familia sa cândva. Dacă-l interesează să învețe din greșelile altora atunci are o șansă în plus să supraviețuiască economiei de piață concurențială în care trăim.

Autorul subliniază faptul că în medie o firmă din România are o durată de viață de numai zece ani. Acest lucru înseamnă că trebuie să învățăm repede din greșelile altora, că nu avem timp suficient să le repetăm în doar zece ani de viață ai unei firme. Poate și din acest motiv, că nu învățăm din greșelile altora viața unei companii este atât de scurtă în România.Probabil este cea mai bună carte de afaceri pentru un român, din care se pot extrage răspunsuri pragmatice despre ce nu a mers bine și ce a excelat în activitatea companiilor din România. Într-un limbaj extrem de simplu, pe înțelesul tuturor autorul oferă răspunsuri practice la întrebarea esențială – “De ce eșuează companiile?”.

Am fost onorat când Iancu Guda m-a rugat să-i scriu câteva rânduri introductive despre această lucrare. În opinia mea, Iancu este un manager de succes în cadrul companiei de renume internațional Coface, cu o vastă experiență în analiza aprofundată a situațiilor financiare a unui număr impresionant de companii din România, cunoscând și acumulând experiență nu din teorie, ci din practica autohtonă. Probabil că este printre foarte puținii români care au analizat atât de multe falimente de companii românești în decursul a peste un deceniu. Prin urmare, este în măsură să explice și să dea recomandări celor care își pun întrebarea – ce a mers prost la alte companii pentru a evita greșelile comise de alții și ce se poate copia din exemplele de succes.

La momentul publicării acestui volum Iancu este și Președintele Asociației Analiștilor Financiar-Bancari din România ( AAFBR), asociație ce întrunește un număr mare de experți în domeniul financiar-bancar. Sunt extrem de încântat că prin sprijinul și implicarea lui Iancu aceasta asociație se dezvoltă constant, subsemnatul numărându-se printre cei patru membrii fondatori ai AAFBR cu ceva timp în urmă. Alegerea ca Președinte al AAFBR de către membrii denotă încă o dată prestigiul de care se bucură Iancu în rândul breslei analiștilor financiar-bancari. Atât în cadrul AAFBR cât și în această carte simțim implicarea lui Iancu ca un adevărat lider care prin tot ceea ce face ( și scrie) încearcă să lase ceva pozitiv în urmă. Ceva de care să beneficieze atât cei care interacționează direct sau indirect cu el, cât și cei care vin după noi. Dacă fiecare dintre noi am gândi la fel și acționa în consecință sunt convins ca România ar fi o țară mai bună. Prin exemplele concrete, cele o sută de soluții la erorile majore comise de companii, studiile de caz detaliate și ghidurile de bune practici Iancu oferă o lucrare de excepție pentru oricine dorește să-și dezvolte nivelul de educație financiară antreprenorială. Și această realizare nu este la îndemâna oricui.
Sunt cu totul de acord cu Iancu care consideră că spiritul antreprenorial modest este unul dintre factorii care nu au ajutat România să evolueze la următorul nivel de bunăstare pentru locuitorii săi prin comparație cu alte țări din regiune. Lipsa companiilor românești drept lideri regionali, inexistența strategiilor pe termen lung ale antreprenorilor autohtoni care în proporție covârșitoare se luptă și își propun să supraviețuiască nu să se dezvolte și acapareze alte piețe precum fac cei din țările din regiune sunt doar câteva semnale de alarmă trase de autor. Procesul de globalizare și îmbătrânirea demografică sunt alți factori care vor influența și testa capacitatea de supraviețuire a IMM-urilor românești.

Modul de asumare rațională și calculată a riscurilor investiționale de către antreprenorii români nu a fost punctul forte al acestora înainte de criza. Aceste companii ar fi trebuit să fie cele capabile să absoarbă șocurile negative cauzate de viitoarele crize prin care vom trece. Conform autorului jumătate dintre companiile active la data scrierii acestor rânduri nu au trecut prin criza financiară din perioada 2008-2009, deci nu au trecut testul dur al recesiunii pentru orice afacere. Starea de fragilitate a IMM-urilor românești poate fi accentuată de un alt adevăr crud prezentat de Iancu. România este campioană regională în “sportul insolvențelor” având o medie a ultimilor cinci ani de aproape cinci ori mai mare decât ce se întâmplă în regiune. Efectul de contagiune și propagare a unor șocuri de la o companie care intră în insolvență la alta este de circa doua ori mai rapid în prezent față de situația înregistrată înainte de criză. Exagerarea utilizării creditului comercial post criză lasă antreprenorii români fără sisteme de siguranță alternative în fața următoarei crize. Este ca și cum în prezent am utiliza un autovehicul fără sistem de protecție airbag. Utilitatea acestuia o resimțim abia în momentul critic al impactului. Fără acest sistem de protecție este foarte posibil să nu supraviețuim. Cu atât mai mult ar trebui citită cu mare atenție cartea aceasta și aplicate soluțiile oferite de autor.

Dr. Lucian Claudiu Anghel

Președinte Bursa de Valori București
CEO BCR Banca pentru Locuințe

În lipsa educației financiare antreprenoriale nu va exista o plasă de siguranță vitală României și astfel nouă tuturor. Iancu încearcă prin această carte să ofere soluții și sfaturi practice pentru cei care au mintea deschisă în încercarea de a fi mai buni și de a evita erorile fatale experimentate de alții sau aplica din bunele practici ale companiilor de succes. Soluțiile propuse de autor pot constitui colacul de salvare pentru mii de companii românești aflate în dificultate sau pentru viitorii antreprenori ar putea reprezenta lecții de neprețuit dacă sunt înțelese și aplicate.

Dacă nu înțelegem sfaturile și soluțiile propuse de Iancu atunci la următoarea criză efectul de domino va fi dramatic la scară națională.

Întrebarea de ce o companie eșuează ar trebui sa frământe extrem de multă lume. Spre exemplu, această frământare ar trebui să fie prezentă in mintea oricărui manager, antreprenor existent sau de perspectivă, decident politic, angajat la o companie, furnizorul unei companii, creditorul acesteia, beneficiarul serviciilor unei companii sau orice român care dorește să-și îmbunătățească gradul de educație financiară antreprenorială

Probabil este cea mai bună carte de afaceri pentru un român, din care se pot extrage răspunsuri pragmatice despre ce nu a mers bine și ce a excelat în activitatea companiilor din România. Într-un limbaj extrem de simplu, pe înțelesul tuturor autorul oferă răspunsuri practice la întrebarea esențială—„De ce eșuează companiile?”.