Skip NavigationIancuGuda.ro

Secretul unei investiții eficiente–alegerea momentului perfect!

⏱ 9 min.

Am întâlnit idei de afaceri foarte interesante și inovatoare, executate perfect dar care, în cele din urmă, au eșuat din cauza momentului nepotrivit al investiției. Momentul în care este realizată investiția se poate dovedi, de cele mai multe ori, decisiv. Alegerea momentului perfect a realizării investiției depinde de ciclul economic, care cuprinde cinci etape distincte:

1. Revenirea inițială:

Relansarea creșterii economice dupa o perioadă de recesiune, crearea de noi locuri de muncă, creșterea nivelului de încredere în mediul de afaceri, stimuli fiscali (cheltuieli guvernamentale) și monetari (dobânzi minime), inflație scăzută, valoarea minimă a activelor (în special cele imobiliare);

2. Relansarea timpurie:

Continuarea creșterii economice, avansul PIB este sub nivelul potențial, iar inflația este scazută, companiile își extind stocurile pe fondul consolidării gradului de încredere și perspectivelor de creștere a veniturilor, tendința de usoară creștere a dobânzilor pe termen scurt;

3. Relansarea accelerată:

Nivelul încrederii în mediul de afaceri este foarte ridicat, numărul locurilor de muncă nou create este maxim, șomajul este minim, creșterea economică depășește nivelul potențial și alimentează presiuni inflaționiste în creștere, politica monetară devine restrictivă prin măsuri de limitare a creșterii masei monetare (creșterea dobânzilor), risc de supraîncălzire a economiei;

4. Încetinire:

Creșterea riscului și a volatilității în piața de capital, perspectivele privind creșterea economică sunt temperate, companiile foarte îndatorate, sau cu probleme financiare, întâmpină dificultăți în onorarea obligațiilor de plată, încrederea dintre partenerii de afaceri se deteriorează, companiile decelerează investițiile, dobânzile pe termen scurt ating nivelul maxim, inflația este ridicată iar prețul activelor imobiliare este la nivelul maxim;

5. Recesiune:

Semnalul tehnic este dat prin scăderea PIB pentru cel puțin două trimestre consecutive, și poate continua pentru o perioadă medie de 1-2 ani (în funcție de gravitatea și complexitatea crizei), numărul insolvențelor crește semnificativ, termenul mediu de încasare a creanțelor se extinde, companiile întâmpină dificultăți financiare din cauza propagării șocului negativ pe canalul comercial, vânzările sunt realizate cu preponderență din stocurile existente, investițiile companiilor scad (dezinvestiții nete), somajul crește, numărul locurilor de muncă nou create este negativ, indicele reprezentativ al pieței de capital înregistrează o tendință de depreciere, politica monetară devine stimulativă (dobânzile pe termen scurt sunt în scădere), prețul activelor imobiliare scade semnificativ.

Grafic 1:
Ciclul economic în mediul de afaceri

Ciclul economic în mediul de afaceri

Desigur, oportunități interesante de investiții vor exista în toate etapele ciclului economic al mediului de afaceri. De asemenea, există antreprenori care au lansat afaceri de succes in oricare dintre etapele ciclului economic.Totuși, realitatea indică faptul că, în general, momentul oportun pentru realizarea unei investiții este în timpul perioadei de revenire inițială și relansare timpurie! În acest interval de timp, mixul de condiții este prielnic antreprenoriatului: costul finantării este redus, nivelul investiției inițiale este minim, deoarece prețul activelor (în special cele imobiliare) este scăzut, perspectivele de creștere a veniturilor sunt foarte solide, mediul de afaceri vine după o etapă de regenerare (foarte multe companii au intrat în insolvență pe durata perioadei de recesiune și au lasat un vacuum liber în piață, care poate fi acoperit de către companiile existente).

În schimb, investițiile realizate în timpul perioadei de încetinire și recesiune sunt extrem de riscante! De asemenea, investițiile realizate în perioada de creștere accelerată sunt destul de tardive și nu vor genera randamentul maxim. În această perioadă economia este supraîncălzita deoarece creșterea economică depăseste nivelul potențial și alimentează presiuni inflaționiste în creștere. Astfel, politica monetară devine restrictivă prin măsuri de limitare a creșterii masei monetare (exemplu: creșterea dobânzilor, înăsprirea accesului la credit prin stabilirea unor plafoane privind îndatorarea maximă).

Tabelul următor ilustrează evoluția numărului companiilor înmatriculate în ultimii zece ani, rata de supraviețuire precum și a profitabilității consolidate a acestora.

Tabel 1:
Raport înmatriculări vs întreruperi activitate

* Rata de supraviețuire indică procentul companiilor care mai sunt în funcțiune la finalul lunii februarie 2018
** Rezultatul cumulat este calculat prin raportarea tuturor profiturilor obținute la cifra de afaceri de la momentul înființării până în prezent. Include și companiile care nu mai sunt în funcțiune în momentul de față

Se observă foarte clar următoarele evoluții:

  • Rata de supraviețuire a companiilor înființate în perioada de creștere acelerată (perioada 2007-2008, imediat înainte de recesiune) este cea mai scăzută. Aceste companii s-au bazat pe un plan de afaceri foarte optimist, considerând nivelul foarte mare de creștere al PIB real din perioada respectivă. În acest context, investițiile au fost calibrate la un nivel foarte mare de creștere economică, fără să considere scenarii de stres privind impactul crizei financiare pe plan local. De asemenea, aceste companii au investit în active supraevaluate (terenuri, construcții), pe fondul bulei imobiliare din perioada respectivă. Astfel, investiția inițială în proiectele de afaceri care s-au extins în perioada respectivă a fost supraevaluată, fiind alimentată de credite foarte mari contractate de la bănci și furnizori
  • Firmele înființate în timpul recesiunii au considerat un plan de afaceri mai conservator, pe fondul realității din perioada respectivă, sau constrângerilor de finanțare impuse de către sectorul bancar (majorarea dobânzilor și creșterea condițiilor de eligibilitate pentru contractarea unui credit). Acestea înregistrează o rată de supraviețuire în creștere și pierderi mai mici;
  • Companiile înființate imediat după impactul crizei financiare (revenire inițială și relansare timpurie) au beneficiat de o creștere economică sustenabilă, inflație mică, cost de finanțare redus precum și oportunitatea de a achiziționa active la un preț inferior (între 35%-50%, în funcție de clasa de active) comparativ cu cel înregistrat în perioada boom-ului economic. Astfel, aceste companii înregistrează o rată de supraviețuire foarte bună și o profitabilitate în creștere;
  • Din păcate, efectul de turmă face ca cele mai multe companii noi să fie înființate în timpul perioadei de creștere accelerată, acestea fiind firmele cele mai vulnerabile în etapa următoare de recesiune. Conform statisticii prezentate pentru perioada 2007-2008, doar 45% dintre companiile înființate în perioada 2016-2017 vor mai fi în funcțiune în 2022-2023 dacă, între timp, vom înregistra o nouă etapă de recesiune.

Având în vedere toate acestea, nu am decât un singur sfat pentru ține: fii anticiclic, nu merge cu turma!