Skip NavigationIancuGuda.ro

Contribuții editoriale

Analiza bilanțului celor mai importante companii din România — date financiare pentru anul 2018

Știați că jumătate din veniturile tuturor firmelor active în România (aproximativ 500.000 la număr) sunt concentrate în cele mai mari 1.000 de companii, iar jumătate din veniturile acestora din urmă sunt concentrate în comerțul cu ridicata și cu amănuntul (consum)? Observ cinci trenduri importante care mă determină să cred că marile firme active în România se pregătesc pentru vremuri mai grele! Oare de ce?

Continuă să citești

10 adevăruri despre multinaționale

Multinaționalele active în România au fost atacate virulent în ultimii ani. Împotriva acestora s-au lansat mesaje agresive și contradictorii: ori că nu declarară profitul în România, sau îl declară dar îl distribuie ca și dividende acționarilor lacomi și plătesc salarii mici. Adevărul este următorul: multinaționalele se dezvoltă în România și, odată cu ele, partenerii locali pe lanțul comercial. Multinaționalele declară venituri și profituri mai mari (majoritatea dintre acestea fiind reinvestite în România), investesc enorm în tehnologie și oameni (atât din punct de vedere financiar cât și al dezvoltării profesionale). Am ajuns la aceste concluzii analizând situațiile financiare oficiale depuse la ANAF de cele mai mari 100 de multinaționale active în România în ultimul deceniu. Cifrele vorbesc de la sine... iar matematica nu minte!

Continuă să citești

10 sfaturi pentru gestiunea erorilor raționale și biasurilor emoționale

În ultimele trei articole am vorbit mult despre erorile cognitive și biasurile emoționale care ne influențează viața în fiecare zi. Cu toții suntem afectați de acestea, din simplul motiv că suntem Oameni, nu Roboți. Totuși, oare există recomandări de bune practici care să ne ajute să gestionăm mai eficient aceste erori? Da, există… și sunt dezvoltate intens în literatura de specialitate sau practica de afaceri. În acest articol am pregătit pentru tine o sinteză a celor mai bune practici în acest sens! Lectură plăcută!

Continuă să citești

Ecuațiile emoțiilor antreprenorilor

Oare putem să modelăm emoțiile antreprenorilor printr-o ecuație? Oare putem să citim emoțiile antreprenorilor prin analiza situațiilor financiare? Eu cred că DA! Chiar propun o serie de corelații in acest sens! În ultimii zece ani am participat la peste o mie de întâlniri de afaceri cu antreprenori și manageri reprezentând companii din majoritatea sectoarelor de activitate, și provenind din toate zonele țării. Ca urmare a tuturor acestor experiențe, am observat o concentrare diferită a erorilor emoționale sau cognitive în funcție de regiunea în care își desfășoară activitatea companiile respective. În urma acestor experiențe, am corelat emoțiile antreprenorilor cu analiza financiară a firmelor insolvente. Pentru a surprinde acest aspect, am calculat o serie de indicatori în baza situațiilor financiare depuse de companiile care au intrat în insolvență în ultimii zece ani aferente exercițiului anterior deschiderii procedurii de insolvență. Găsești rezultatele cercetării mele în acest articol!

Continuă să citești

Biasurile emoționale… este greu să te uiți în oglindă!

Stiu, este greu să privești în oglindă cu sinceritate! Atunci când antreprenorii sunt afectați de biasuri emoționale, lucrurile devin mai complicate deoarece acestea sunt mai greu de recunoscut! Biasurile emoționale sunt cauzate de anumite stări emoționale sau sentimente, și, de aceea, sunt mai greu de educat și depășit. În acest articol explic care sunt cele mai importante biasuri emoționale și cum pot fi depistate prin intrebări cheie! De ce este important să știm toate aceste lucruri? Simplu – de cele mai multe ori, cel mai mare dușman NU este statul sau concurența neloială... este chiar in oglindă!

Continuă să citești

Limitările cognitive (raționale) ale antreprenorilor

Atunci când antreprenorii nu știu ceea ce nu știu, aceștia percep realitatea distorsionat și iau decizii proaste pentru afacerea lor! În cei peste 10 ani de experiență în managementul riscului de credit, și peste 1.000 de întâlniri de afaceri în care am cunoscut antreprenori din toate sectoarele de activitate, regiunile țării sau vârste diferite, am realizat câteva erori de gândire care distorsionează percepția și înțelegerea realității din exterior. Acestea pot duce la decizii importante de business care implică atragerea unor datorii importante sau riscuri semnificative! Dacă erorile cognitive sunt foarte grave, iar deciziile de business sunt complet eronate într-un context de business neprielnic, toate acestea pot duce la începutul sfârșitului afacerii respective!

Continuă să citești

Politica dividendelor — considerente cheie pentru creditori

În articolul anterior am propus o serie de bune practici din perspectiva acționarilor și managementului companiei, care se concentrează asupra dimensiunii profitului net distribuit sub formă de dividend și impactului pe care acesta îl are asupra structurii de capital și politicii de finanțare a companiei. În acest articol continui aceeași temă, doar că de data aceasta privesc subiectul din perspectiva creditorilor.

Continuă să citești

Politica dividendelor — considerente cheie pentru antreprenori

Ești acționar și te gândești să distribui dividende? Iată care sunt cele 7 aspecte esențiale pe care trebuie să le ai în vedere pentru a lua cea mai bună decizie: Politica de investiții optimă (ce face concurența, cât reinvestesc, proiecte cu sinergii); Păstrarea echilibrului fluxului de numerar (care sunt reperele?); Minimizarea costului capitalului care finanțează compania (și de ce aceasta crește valoarea afacerii); Păstrarea unei discipline bune de plată; Optimizarea fiscală; Cum percep cei din exterior distribuirea dividendelor (scepticism conservator / încredere optimistă); Stabilitate și predictibilitate. Toate sunt importante. În acest articol poți să citești de ce.

Continuă să citești