[vc_row type=”in_container” full_screen_row_position=”middle” scene_position=”center” text_color=”dark” text_align=”left” overlay_strength=”0.3″ shape_divider_position=”bottom” bg_image_animation=”none”][vc_column column_padding=”no-extra-padding” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_link_target=”_self” column_shadow=”none” column_border_radius=”none” width=”1/1″ tablet_width_inherit=”default” tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][vc_column_text]În articolul anterior am demonstrat că firmele active în România reinvestesc puțin capital, obținând ulterior un randament modest al acestora. De aceea, companiile romanești nu sunt competitive și majoritatea acestora răman mici și nu se dezvoltă! Vârsta medie a firmelor active în România este de doar 10 ani, un mic copil pe langă ce se intamplă în tările dezvoltate din Europa.

Așa cum am promis, în acest articol o să vedem care sunt sectoarele care inregistrează extremele în ceea ce privește randamentul capitalurilor, ceea ce îți poate arăta unde (și unde nu) să investești! Tabelul și graficul următor ilustrează care este nivelul profitului pentru fiecare Leu investit de acționari, în funcție de sectorul de activitate (alocările au fost realizate în baza codului CAEN principal declarat în situațiile financiare).[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row type=”in_container” full_screen_row_position=”middle” scene_position=”center” text_color=”dark” text_align=”left” class=”table-module” id=”tabelul-1″ overlay_strength=”0.3″ shape_divider_position=”bottom” bg_image_animation=”none” shape_type=””][vc_column column_padding=”padding-2-percent” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_link_target=”_self” column_shadow=”none” column_border_radius=”none” width=”1/2″ tablet_width_inherit=”default” tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][vc_column_text]

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column column_padding=”padding-2-percent” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_link_target=”_self” column_shadow=”none” column_border_radius=”none” width=”1/2″ tablet_width_inherit=”default” tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][vc_column_text]

Graficul 1

Randamentul capitalurilor în funcție de sectorul de activitate

[/vc_column_text][divider line_type=”No Line” custom_height=”10″][vc_column_text]

[/vc_column_text][divider line_type=”No Line” custom_height=”10″][vc_column_text]

Sursa: Ministerul Finanțelor Publice, date prelucrate de către autor

Nota: cifrele din stânga (axa OY) reprezintă sectorul de activitate enumerat în tabelul alăturat[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row type=”in_container” full_screen_row_position=”middle” scene_position=”center” text_color=”dark” text_align=”left” overlay_strength=”0.3″ shape_divider_position=”bottom” bg_image_animation=”none”][vc_column column_padding=”no-extra-padding” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_link_target=”_self” column_shadow=”none” column_border_radius=”none” width=”1/1″ tablet_width_inherit=”default” tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][vc_column_text]Conform cifrelor ilustrate în tabelul anterior, cele mai ridicate randamente ale capitalurilor sunt înregistrate în sectoarele de servicii, sănătate și IT. La capătul celălalt, randamentele inferioare sunt raportate în industria metalurgică, extractivă și producția de energie (din cauza capitalului necesar foarte ridicat) precum și transporturi sau fabricarea produselor textile (din cauza profitului scăzut). Totuși, majoritatea sectoarelor cu un randament superior înregistrează un grad foarte ridicat de îndatorare, ceea ce reflectă o sustenabilitate redusă din cauza riscului semnificativ.

Practic, randamentul capitalurilor (ROE, eng. Return On Equity) depinde de profitul generat de companie (direct proporțional) și nivelul capitalurilor investite (invers proporțional). Altfel spus, companiile care generează cel mai ridicat profit la un nivel minim al capitalurilor investite de către acționari, pot fi percepute drept oportunități bune de investiții. Cu alte cuvinte, un nivel scăzut al capitalurilor, coroborat cu un nivel ridicat al datoriilor contractate (un grad mare de îndatorare), poate amplifica artificial randamentul capitalurilor prin efectul de levier. Aceste companii vor genera un randament superior al capitalurilor NU datorită investițiilor eficiente în active (ROA, eng. Return On Assets, respectiv randamentul activelor), ci, mai degrabă, datorită nivelului scăzut al capitalurilor investite (deci, implicit, al datoriilor foarte mari). Aceste corelații se pot observa în ecuația următoare:[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row type=”in_container” full_screen_row_position=”middle” scene_position=”center” text_color=”dark” text_align=”left” overlay_strength=”0.3″ shape_divider_position=”bottom” bg_image_animation=”none”][vc_column column_padding=”no-extra-padding” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_link_target=”_self” column_shadow=”none” column_border_radius=”none” width=”1/1″ tablet_width_inherit=”default” tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][image_with_animation image_url=”10617″ alignment=”center” animation=”None” img_link_large=”yes” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”][/vc_column][/vc_row][vc_row type=”in_container” full_screen_row_position=”middle” scene_position=”center” text_color=”dark” text_align=”left” overlay_strength=”0.3″ shape_divider_position=”bottom” bg_image_animation=”none”][vc_column column_padding=”no-extra-padding” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_link_target=”_self” column_shadow=”none” column_border_radius=”none” width=”1/1″ tablet_width_inherit=”default” tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][vc_column_text]De aceea, un randament sustenabil (constant și predictibil) al capitalurilor este generat de investițiile eficiente în active (marjă superioară de profitabilitate) și structura optimă de capital (mixul dintre împrumuturi și capitaluri). Totuși, un randament superior al capitalurilor nu inseamnă implicit o oportunitate extraordinară de investiții pentru orice antreprenor, deoarece

Deci, oportunitatea unor investiții în anumite sectoare ar trebui decisă nu doar în funcție de randamentul actual (ROE istoric și prezent), ci și de apetitul de risc al investitorului precum și de gradul de atractivitate pe termen mediu lung al industriei respective! Apetitul de risc este specific fiecărui individ, care trebuie să înțeleagă abilitatea, nu doar dorința, de a prelua risc (deci conștientizarea restricțiilor specifice fiecăruia, precum nevoile de lichiditate, orizont de timp, circumstanțe unice). Gradul de atractivitate pe termen mediu lung al unei industrii se poate evalua în funcție de forțele de piață stabilite prin teoria lui Porter. Michael Porter a introdus în anul 1979 conceptul celor cinci forțe care definesc avantajele competitive ale unei companii și influențează atractivitatea unei industrii pe termen lung. Astfel, profitabilitatea medie care poate fi obținută într-o anumită industrie pe termen de 5–10 ani este influențată de următoarele forțe (așa cum este ilustrat și în graficul următor): presiunea furnizorilor, puterea de negocierea a clienților, agresivitatea concurenței existente, barierele de intrare pentru concurența nouă, alternativa produselor substitut.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row type=”in_container” full_screen_row_position=”middle” scene_position=”center” text_color=”dark” text_align=”left” overlay_strength=”0.3″ shape_divider_position=”bottom” bg_image_animation=”none”][vc_column column_padding=”no-extra-padding” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_link_target=”_self” column_shadow=”none” column_border_radius=”none” width=”1/1″ tablet_width_inherit=”default” tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][image_with_animation image_url=”10597″ alignment=”center” animation=”None” img_link_large=”yes” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”][/vc_column][/vc_row][vc_row type=”in_container” full_screen_row_position=”middle” scene_position=”center” text_color=”dark” text_align=”left” overlay_strength=”0.3″ shape_divider_position=”bottom” bg_image_animation=”none”][vc_column column_padding=”no-extra-padding” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_link_target=”_self” column_shadow=”none” column_border_radius=”none” width=”1/1″ tablet_width_inherit=”default” tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][vc_column_text]Mai jos listez cel puțin 30 de întrebări pe care fiecare investitor ar trebui să le răspundă înainte de a începe o afacere într-o anumită industrie. Desigur, procesarea acestor informații necesită timp și efort pentru obținerea, validarea, consolidarea și înțelegerea acestora. Totuși, orice antreprenor rațional ar trebui să le cunoască, înainte de riscarea propriului capital atunci când investește într-o afacere nou![/vc_column_text][divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” custom_height=”80″][vc_column_text css=”.vc_custom_1557014920123{padding-bottom: 20px !important;}”]

1. Presiunea furnizorilor — cum o analizăm?

[/vc_column_text][vc_column_text]

[/vc_column_text][divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” custom_height=”80″][vc_column_text css=”.vc_custom_1557014966476{padding-bottom: 20px !important;}”]

2. Puterea de negociere a clienților — cum o analizăm?

[/vc_column_text][vc_column_text]

[/vc_column_text][divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” custom_height=”80″][vc_column_text css=”.vc_custom_1557015153717{padding-bottom: 20px !important;}”]

3. Agresivitatea concurenței actuale — cum o analizăm?

[/vc_column_text][vc_column_text]

[/vc_column_text][divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” custom_height=”80″][vc_column_text css=”.vc_custom_1557015180840{padding-bottom: 20px !important;}”]

4. Bariere de intrare pentru concurența nouă — cum le analizez?

[/vc_column_text][vc_column_text]

[/vc_column_text][divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” custom_height=”80″][vc_column_text css=”.vc_custom_1557015293581{padding-bottom: 20px !important;}”]

5. Alternativa produselor substitut — cum analizăm?

[/vc_column_text][vc_column_text]

[/vc_column_text][divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” custom_height=”80″][vc_column_text]Iată deci care sunt ingredientele necesare ale unei afaceri sănătoase: analiza și înțelegerea celor cinci forțe identificate de Porter (presiunea furnizorilor, puterea de negocierea a clienților, agresivitatea concurenței existente, barierele de intrare pentru concurența nouă, alternativa produselor substitute → care duc la cel puțin 30 de întrebări), pasiunea antreprenorului de a dezvolta ceva mai mare decât propria persoană (cu un impact pozitiv în societate), răbdarea de a construi gradual o companie puternică pe termen lung, conștientizarea și lupta constantă cu biasurile emotioane și cognitive, dezvoltarea unei echipe profesioniste capabile să se adapteze schimbărilor care apar în timp (cadrul general exterior fiind foarte impredictibil)!

De aceea, sfatul pentru antreprenorii actuali și viitori este să nu se ghideze în investiții numai după profitul obținut! Acesta este o variabilă care, de obicei, revine la medie! Deci, industriile foarte profitabile nu reprezintă cele mai bune oportunități de investiții (mai ales acolo unde barierele de intrare / ieșire sunt foarte mici)! Îmi amintesc de vorba unui priete: „Dacă intri în afaceri doar cu gândul de a face bani n-ai nicio șansă!”[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row type=”full_width_background” full_screen_row_position=”middle” scene_position=”center” text_color=”dark” text_align=”left” class=”next-article-teaser” overlay_strength=”0.3″ shape_divider_position=”bottom” bg_image_animation=”none” shape_type=””][vc_column column_padding=”padding-3-percent” column_padding_position=”top-bottom” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_link_target=”_self” column_shadow=”none” column_border_radius=”none” width=”1/1″ tablet_width_inherit=”default” tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][vc_column_text]Pentru că am menționat în articolul prezent despre structura optimă de capital, în articolul următor o să vorbesc despre acest subiect… asta dacă vrei să afli care este mixul perfect de capitaluri și datorii pentru maximizarea valorii propriei afaceri! Pe curând![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]