Skip NavigationIancuGuda.ro
Ecuațiile emoțiilor antreprenorilorContribuții editoriale

Ecuațiile emoțiilor antreprenorilor

Oare putem să modelăm emoțiile antreprenorilor printr-o ecuație? Oare putem să citim emoțiile antreprenorilor prin analiza situațiilor financiare? Eu cred că DA! Chiar propun o serie de corelații in acest sens! În ultimii zece ani am participat la peste o mie de întâlniri de afaceri cu antreprenori și manageri reprezentând companii din majoritatea sectoarelor de activitate, și provenind din toate zonele țării. Ca urmare a…

Citește mai mult

Biasurile emoționale… este greu să te uiți în oglindă!Contribuții editoriale

Biasurile emoționale… este greu să te uiți în oglindă!

Stiu, este greu să privești în oglindă cu sinceritate! Atunci când antreprenorii sunt afectați de biasuri emoționale, lucrurile devin mai complicate deoarece acestea sunt mai greu de recunoscut! Biasurile emoționale sunt cauzate de anumite stări emoționale sau sentimente, și, de aceea, sunt mai greu de educat și depășit. În acest articol explic care sunt cele mai importante biasuri emoționale și cum pot fi depistate prin…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Limitările cognitive (raționale) ale antreprenorilor

Atunci când antreprenorii nu știu ceea ce nu știu, aceștia percep realitatea distorsionat și iau decizii proaste pentru afacerea lor! În cei peste 10 ani de experiență în managementul riscului de credit, și peste 1.000 de întâlniri de afaceri în care am cunoscut antreprenori din toate sectoarele de activitate, regiunile țării sau vârste diferite, am realizat câteva erori de gândire care distorsionează percepția și înțelegerea…

Citește mai mult

Politica dividendelor — considerente cheie pentru creditoriContribuții editoriale

Politica dividendelor — considerente cheie pentru creditori

În articolul anterior am propus o serie de bune practici din perspectiva acționarilor și managementului companiei, care se concentrează asupra dimensiunii profitului net distribuit sub formă de dividend și impactului pe care acesta îl are asupra structurii de capital și politicii de finanțare a companiei. În acest articol continui aceeași temă, doar că de data aceasta privesc subiectul din perspectiva creditorilor.

Citește mai mult

Politica dividendelor — considerente cheie
pentru antreprenoriContribuții editoriale

Politica dividendelor — considerente cheie pentru antreprenori

Ești acționar și te gândești să distribui dividende? Iată care sunt cele 7 aspecte esențiale pe care trebuie să le ai în vedere pentru a lua cea mai bună decizie: Politica de investiții optimă (ce face concurența, cât reinvestesc, proiecte cu sinergii); Păstrarea echilibrului fluxului de numerar (care sunt reperele?); Minimizarea costului capitalului care finanțează compania (și de ce aceasta crește valoarea afacerii); Păstrarea unei…

Citește mai mult

Când sunt dividendele prea mari?Contribuții editoriale

Când sunt dividendele prea mari?

Atunci când analizăm nivelul dividendelor distribuite, trebuie să ne asigurăm că acestea nu depășesc nivelul optim pe care compania îl poate susține fără să își pericliteze sănătatea financiară! Dar cum stabilim acest nivel optim, respectiv „granița” până la care acționarii pot merge cu distribuirea profitului către dividend fără să afecteze negativ compania? Află care sunt cele 5 repere importante care, dacă sunt respectate ex-post dividend…

Citește mai mult

Structura optimă a capitalului — între teorie (stăm bine) și practică (dezastru)Contribuții editoriale

Structura optimă a capitalului —
între teorie (stăm bine) și practică (dezastru)

Știai că valoarea unei companii depinde, printre multe alte variabile, și de structura de capital? În acest articol explic mixul optim de împrumuturi și capital propriu care contribuie la maximizarea valorii companiei. De asemenea, structura optimă de capital depinde și de durata ciclului operațional: cu cât perioada dintre momentul achiziționării materiei prime și momentul încasării creanțelor aferente vânzării produselor finite este mai lungă, cu atât…

Citește mai mult

30 de variabile esențiale pentru a răspunde la întrebarea: unde sunt cele mai atractive afaceri în România?Contribuții editoriale

30 de variabile esențiale pentru a răspunde la întrebarea: unde sunt cele mai atractive afaceri în România?

În acest articol expun cel puțin 30 de întrebări la care orice antreprenor ar trebui să știe răspunsurile atunci când consideră o investiție nouă într-un anumit sector. Curios (pentru unii), randamentul capitalului investit precum și profiturile trecute sau imediate nu sunt cele mai relevante (eu nu le includ nici măcar în primele 30 de întrebări). Totuși, pentru că cea mai des întâlnită întrebare pe care…

Citește mai mult

Explicația simplă și dureroasă la întrebarea — de ce nu creștem?Contribuții editoriale

Explicația simplă și dureroasă la întrebarea — de ce nu creștem?

Numai un mediu de afaceri performant și competitiv poate sta la temelia unei țări dezvoltate, deoarece firmele plătesc impozit pe profit, venit, contribuții sociale sau TVA, venituri fiscale din care se susțin toate serviciile și cheltuielile publice; firmele plătesc salarii, din care se alimentează consumul și care antrenează mai departe producția domestică; firmele distribuie dividende și remunerează munca prin salarii, care susțin economisirea ce finanțează…

Citește mai mult

Cum generează randament pentru acționari companiile active din România?Contribuții editoriale

Cum generează randament pentru acționari companiile active din România?

În acest articol mi-am propus să analizez în detaliu cum este obținut randamentul capitalului de companiile active în România ultimului deceniu. Concluzionez că maxim 10% din randament este datorat unor acțiuni interne, în timp ce aproximativ 90% este alimentat prin factori externi. Despre ce factori este vorba, și cum pot fi ei calculați, poți să citești în acest articol!

Citește mai mult

Este suficient randamentul capitalurilor companiilor active în România?Contribuții editoriale

Este suficient randamentul capitalurilor companiilor active în România?

În acest articol analizez dacă companiile active în România remunerea suficient de mult acționarii pentru riscul asumat de aceștia în ultimul deceniu. Chiar dacă randamentul capitalurilor companiilor active în România s-a dublat în ultimul deceniu, acesta NU este uniform distribuit în rândul mediului de afaceri (jumătate înregistrează un randament negativ, iar profiturile superioare se observă cu preponderență la marile companii) și NU bonifică suficient riscul…

Citește mai mult

Ce faci atunci când efectul este inferior efortului? 10 soluții pentru salvarea afacerii!Contribuții editoriale

Ce faci atunci când efectul este inferior efortului? 10 soluții pentru salvarea afacerii!

2 din 3 firme românești atrag capitaluri mai scumpe decât randamentele obținute prin investițiile finanțe cu aceste capitaluri. Deci, mai pe scurt, efortul este mai mare decât efectul, pentru aproape fiecare an din ultimul deceniu. Această evoluție erodează competitivitatea companiilor active în România, slăbind gradual performanța acestora. În acest articol propun 10 soluții pentru antreprenorii (problema este la propria companie) sau creditorii (observă problema la…

Citește mai mult

Efectul inferior efortului — moartea lentă a companiilor românești?Contribuții editoriale

Efectul inferior efortului — moartea lentă a companiilor românești?

O companie solvabilă (cu un risc scăzut de insolvență) va obține întotdeauna un randament al activelor (efectul investițiilor) superior costului de finanțare pentru atragerea capitalului! Atunci când acest lucru nu se întâmplă, profitul nu este suficient pentru acoperirea costului de finanțare, ceea ce declanșează o deteriorare a solvabilității companiei. Pentru a evalua dacă această regulă se respectă în cazul firmelor active în România, am analizat…

Citește mai mult

Calitatea profitului companiilor active în RomâniaContribuții editoriale

Calitatea profitului companiilor active în România

3 din 5 companii insolvente din România înregistrează o problemă de lichiditate, în sensul că veniturile încasate nu acoperă cheltuielile monetare (care trebuie plătite). Astfel, deși o parte dintre aceste companii înregistrează un profit contabil pozitiv (veniturile mai mari decât cheltuielile), aceste companii nu dispun de numerar suficient pentru a putea onora toate datoriile la scadență (ratele către bănci, impozitele către stat, facturile către furnizori……

Citește mai mult

Diferența dintre profitul pe hârtie și profitul din buzunar?Contribuții editoriale

Diferența dintre profitul pe hârtie și profitul din buzunar?

3 din 5 companii insolvente din România înregistrează o problemă de lichiditate, în sensul că veniturile încasate nu acoperă cheltuielile monetare (care trebuie plătite). Astfel, deși o parte dintre aceste companii înregistrează un profit contabil pozitiv (veniturile mai mari decât cheltuielile), aceste companii nu dispun de numerar suficient pentru a putea onora toate datoriile la scadență (ratele către bănci, impozitele către stat, facturile către furnizori……

Citește mai mult

Cum pot să supraviețuiesc în condiții adverse?Contribuții editoriale

Cum pot să supraviețuiesc în condiții adverse?

În acest articol vorbesc despre cele mai bune practici pentru optimizarea lichidității companiilor pe timpul recesiunii. Firmele care aplică aceste strategii reușesc să supraviețuiască, sau chiar să beneficieze de oportunitățile existente în timpul recesiunii. Fie că vorbim despre optimizarea nevoii de fond de rulment, diversificarea surselor de finanțare sau raționalizarea activelor, firmele trebuie să se pregătească anticipat pentru zilele mai grele... sfaturi esențiale, mai ales…

Citește mai mult

Capacitatea de restructurare a firmelorContribuții editoriale

Capacitatea de restructurare a firmelor

În articolele precedente am vorbit despre semnalele care indică apropierea următoarei recesiuni, precum și vulnerabilitatea mai mare a companiilor active în România. În acest context, este foarte important ca fiecare companie să-și cunoască anticipat „spațiul de manevră”, respectiv capacitatea de restructurare! În acest articol demonstrez ca firmele active în România înregistrează o deteriorare a capacității de restructurare, din cauza rigidizării cheltuielilor și extinderii termenelor de…

Citește mai mult

România SRL — 10 semnale de alarmă care arată ca suntem mai vulnerabili!Contribuții editoriale

România SRL —
10 semnale de alarmă care arată ca suntem mai vulnerabili!

Apropierea următoarei recesiuni devine o certitudine în următorii doi ani. În acest context, mi-am pus întrebarea daca mediul de afaceri activ în România este mai pregătit acum, prin comparație cu situația din 2008. Răspunsul este NU! În acest articol concluzionez 10 argumente care mă determină să constat ca suntem mai vulnerabili în momentul de față, iar șocurile o să fie propagate și mai rapid pe…

Citește mai mult

Managementul riscului de credit — sfaturi pentru furnizoriContribuții editoriale

Managementul riscului de credit — sfaturi pentru furnizori!

Analiza și monitorizarea clienților direcți nu mai este suficientă. În calitate de furnizor ar trebui să acorzi o atenție sporită riscului clienților direcți cât și indirecți (clientul clientului direct, sau beneficiarul final). Iată ce trebuie să faci pentru gestionarea eficientă a riscului de credit comercial al partenerilor de afaceri. Ce înseamnă mai exact fiecare aceste bune practici, și ce trebuie să faci în realitatea de…

Citește mai mult

Managementul riscului de credit — sfaturi pentru antreprenori și manageri!Contribuții editoriale

Managementul riscului de credit — sfaturi pentru antreprenori și manageri!

Accesul la creditul bancar se va complica în următoarea perioadă, deoarece băncile vor reduce din investiții și activele bancare în contextul modificărilor fiscale recente Aceasta înseamnă că băncile o să fie mult mai atente cui acordă un credit, iar costurile de finanțare probabil vor crește. Efectele secundare sunt prelungirea termenelor de plată la furnizori. În acest context, prin acest articol propun o serie de bune…

Citește mai mult

Fluxul de numerar — sfaturi pentru creditoriContribuții editoriale

Fluxul de numerar — sfaturi pentru creditori

Riscul invizibil a crescut semnificativ pe parcursul ultimului deceniu în România! Nu mă refer la „statul paralel”, ci la amplificarea efectului de contagiune care se poate propagă foarte rapid de la o companie la alta din cauza extinderii termenelor de încasare și creșterii interdependenței între firme. În acest context, prin acest articol propun o serie de bune practici pentru creditori atunci când analizează structura și…

Citește mai mult

Fluxul de numerar — sfaturi pentru antreprenori și manageriContribuții editoriale

Fluxul de numerar — sfaturi pentru antreprenori și manageri

Presiunile asupra lichidității companiilor vor crește în perioada următoare! În acest context, antreprenorii și managerii trebuie să ia cele mai bune decizii pentru protejarea și dezvoltarea afacerii. În acest articol propun 5 sfaturi pentru gestiunea sănătoasă a fluxului de numerar (detaliate mai jos). Ce înseamnă mai exact fiecare dintre ele, și ce trebuie să faci practic, poți să citești în acest articol! ➊ Răbdare —…

Citește mai mult

Cum ar trebui să se facă banii? Și cine a greșit cel mai mult?Contribuții editoriale

Cum ar trebui să se facă banii?
Și cine a greșit cel mai mult?

Cum ar trebui să producă bani o companie astfel încât să construiască o dezvoltare sănătoasă pe termen lung? Cine a greșit cel mai mult în România în ultimul deceniu din perspectiva structurii cash flow-ului? Iată două întrebări la care orice antreprenor ar trebui să știe să răspundă! În acest articol ofer răspunsurile — prezint mecanismul sustenabil prin care o companie sănătoasă ar trebui sa produca…

Citește mai mult

Cum se fac banii în România?Contribuții editoriale

Cum se fac banii în România?

În acest articol am documentat cum se produc banii în România, analizând datele financiare ale tuturor companiilor active în ultimul deceniu. Concluzia? NESUSTENABIL! De ce? Poți să citești în acest articol. Implicațiile? VULNERABILITATE! Recomandare? Puneți-vă centura! Ce înseamnă centura bine pusă? Economisiți în valută ($, €) și nu dați banii pe prostii (inclusiv imobiliarele supraevaluate, al căror preț o să scadă cu minim 25% în…

Citește mai mult

Cine (mai) are bani?Contribuții editoriale

Cine (mai) are bani?

Unde sunt banii? În acest articol am calculat lichiditatea tututor companiilor active în România în ultimul deceniu, conform situațiilor financiare depuse la ANAF și publicate de Ministerul Finanțelor Publice. Citind această analiză, poți să afli care sunt sectoarele și județele unde companiile stau cel mai bine din perspectiva lichidității, sau unde sunt firmele care traiesc de pe o zi pe alta!

Citește mai mult

Polarizarea banilor companiilor în contextul modificărilor fiscale recente!Contribuții editoriale

Polarizarea banilor companiilor în contextul modificărilor fiscale recente!

În contextul efectelor puternic negative pentru economie, cauzate de modificările fiscale recente, am analizat evoluția trezoreriei companiilor active în România în ultimul deceniu, pentru a vedea cât de bine sunt pregătite acestea pentru a putea absorbi aceste șocuri. Una dintre cele mai importante concluzii — microîntreprinderile (94% din firmele active în România) vor suferi cel mai mult pe parcursul anului 2019 din perspectiva accesului la finanțare.…

Citește mai mult

Unde sunt stocurile?Contribuții editoriale

Unde sunt stocurile?

În acest articol am analizat evoluția stocurilor tuturor companiilor din România în funcție de sectorul de activitate, dimensiunea firmei și anul de înființare. Am observat o serie de corelații interesante, și explic de ce microintreprinderile sunt vulnerabile în următoarea recesiune din cauza supradimensionarii stocurilor. Mediul de afaceri din România are o problemă în general cu dimensionarea excesivă a stocurilor, care înregistrează maximul istoric din ultimul…

Citește mai mult

Supradimensionarea stocurilor — semnal de apropiere al următoarei recesiuni!Contribuții editoriale

Supradimensionarea stocurilor — semnal de apropiere al următoarei recesiuni!

În acest articol am analizat evoluția stocurilor tuturor companiilor active în România în ultimul deceniu. Constat o supradimensionare a stocurilor pe expansiune (entuziasm), prăbușire în recesiune (panică) și creștere lentă pe revenire (precauție). Având în vedere supradimensionarea stocurilor din mediul de afaceri (maxim istoric), este clar ca entuziasmul a trecut și ne apropiem de următoarea recesiune (singurul ingredient care lipsește momentan este elementul declanșator al…

Citește mai mult

Managementul riscului de credit — soluții pentru furnizoriContribuții editoriale

Managementul riscului de credit — soluții pentru furnizori

În acest articol propun cinci soluții / bune practici pentru creditori (furnizori, instituții de credit) pentru buna gestiune a riscului de credit comercial, în condițiile în care extinderea termenelor de încasare a facturilor este o provocare pentru majoritatea companiilor din România. Ghidul de bune practici din perspectiva creditorilor (furnizori și instituții financiare) merge un pas mai departe, deoarece se concentrează asupra clientului.

Citește mai mult

Managementul riscului de credit — soluții pentru antreprenoriContribuții editoriale

Managementul riscului de credit — soluții pentru antreprenori

În acest articol propun cinci bune practici pentru antreprenori / managementul companiilor cu privire la gestiunea riscului comercial. Mai exact, soluțiile se concentrează asupra gândirii strategiei comerciale din perspectiva riscului de credit, limitelor de credit și a termenelor de plată, astfel încât să genereze VALOARE pentru companie (nu doar profit și numerar)!

Citește mai mult

Extinderea sectorială a creditului comercialContribuții editoriale

Extinderea sectorială a creditului comercial

În acest articol mi-am propus să analizez evoluția sectorială a creditului comercial aferent tuturor companiilor active în România în ultimul deceniu, prin corelația evoluției creanțelor, veniturilor, profiturilor și a numerarului. Constat faptul că firmele active în România au riscat foarte mult banii creditorilor, pentru creșterea profiturilor și a cotei de piață prin extinderea termenelor de plată oferite clienților. Dacă pariul a ieșit unul câștigător, majoritatea…

Citește mai mult

Creditul comercial — aici sunt banii dumneavoastră!Contribuții editoriale

Creditul comercial —
aici sunt banii dumneavoastră!

În contextul accesului complicat la creditul financiar (bancabiliatea redusă și fluctuația masivă a costului de finanțare) și al presiunilor dinspre creșterea salariilor, companiile s-au finanțat din ce în ce mai mult între ele, abuzând de creditul comercial prin extinderea termenelor de plată către furnizori. În acest articol analizez acest fenomen în baza situațiilor financiare aferente tuturor companiilor active în România în ultimul deceniu, și încerc…

Citește mai mult

10 soluții — independența financiarăContribuții editoriale

10 soluții — independența financiară

În articolele anterioare am demonstrat ce companii, și de ce, și-au pierdut independența financiară. Argumentele sunt evidente — gradul de îndatorare al mediului de afaceri activ în România crește la maximul ultimului deceniu, investițiile scad la nivelul minim al ultimului deceniu iar capitalul de lucru a devenit negativ. Aceste fenomene sunt mai accelerate în rândul companiilor mici, recent înființate și mai apropiate de Est. În…

Citește mai mult

Cine și-a pierdut independența financiară?Contribuții editoriale

Cine și-a pierdut independența financiară?

În acest articol mi-am propus să înțelegem mai bine cine și-a pierdut, mai exact, independența financiară in Romania. Cu cât firmele sunt mai mici și mai apropiate de Est, cu atât depind mai mult de rostogolirea datoriilor și sprijinul creditorilor. Poți să citești aici și alte concluzii interesante.

Citește mai mult

Pierderea independenței financiareContribuții editoriale

Pierderea independenței financiare

În acest articol am analizat evoluția capitalului de lucru pentru toate companiile active în România în ultimul deceniu. Demonstrez câteva trenduri care arată că ne-am pierdut independența financiară: sunt supraîndatorate, decapitalizate și dependente de rostogolirea datoriilor pe termen scurt. Unde este creșterea economică? În acest articol poți să citești despre cauzele și consecințele acestui fenomen, precum și care sunt soluțiile pentru companiile care se regăsesc…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Supraîndatorarea companiilor

În acest articol am analizat evoluția gradului de îndatorare al tuturor companiilor active în România în ultimul deceniu. Concluzia – supraîndatorare generalizată cu risc sistemic în creștere. Aici poți afla care sunt cele mai îndatorate sectoare, cauzele și implicațiile viitoare pentru economia românească.

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Decapitalizarea companiilor Românești

În acest articol am analizat cauzele și implicațiile fenomenului decapitalizării masive a companiilor active în România. Cum am ajuns să avem mediul de afaceri cel mai îndatorat din Europa? Dividendele distribuite de companiile active în România în anul 2016 sunt egale cu nivelul cumulat din perioada 2008–2015, iar anul 2017 înregistrează o dublare a acestora. Aceasta arată și evaziunea fiscală masivă din ultimul deceniu, deoarece…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Cum se finanțează firmele active în România?

În acest articol am analizat evoluția structurii de capital (respectiv de unde iau firmele banii) aferente companiilor active în România în ultimul deceniu. Pe scurt, sursele externe cresc în dauna celor interne iar creditul comercial crește mult mai accelerat decât cel financiar. Cauzele s-au acumulat gradual în ultimii zece ani, implicațiile sunt grave și este nevoie de o muncă titanică pentru a depăși aceste probleme!…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Cine (mai) face investiții în România?

În acest articol mi-am propus să analizez evoluția investițiilor companiilor active în România în ultimul deceniu, și constat o realitate foarte tristă — investițiile noi realizate pe parcursul anului 2017 au fost de zece ori mai mici decât anul anterior, și cel mai scăzut nivel înregistrat în ultimul deceniu! Incertitudinea fiscală, instabilitatea politică și contextul impredictibil privind fiscalizarea muncii și a profiturilor / veniturilor, au…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Pe ce cheltuie banii companiile din România?

Spune-mi pe ce cheltui banii, ca să îți spun cine ești! În acest articol am analizat structura cheltuielilor companiilor active în România în ultimul deceniu, pentru a vedea pe ce cheltuie cel mai mult banii firmele românești. Poți să găsești aici concluziile mele, împreuna cu implicațiile (în general, negative) pe termen lung.

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Cine plătește impozite în România?

Abordez această analiză pentru a clarifica un subiect dezbătut foarte des în opinia publică în ultimii ani: companiile mici plătesc impozit mai mare (aplicat cifrei de afaceri ca și bază impozabilă) comparativ cu firmele mari (care plătesc impozit aplicat profitului brut), deorece acestea din urmă își optimizează taxele prin practici fiscale la limita legii (externalizarea profitului). În acest articol demonstrez că această tematica aruncă dezbaterea…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Cine face bani în România?

Nomenclatorul CAEN include peste 600 de coduri de activitate al companiilor active în România. Ai vrea să știi cum evoluează veniturile companiilor în funcție de obiectul principal de activitate? Poți să găsești răspunsul în acest articol ! Mai mult, dacă ești abonat la newsletter-ul blogului, poți descărca seria de timp cu evoluția veniturilor companiilor consolidate la nivel sectorial pentru ultimul deceniu! La finalul articolului surprind…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Ce ne spune evoluția veniturilor la nivel sectorial?

Nomenclatorul CAEN include peste 600 de coduri de activitate al companiilor active în România. Ai vrea să știi cum evoluează veniturile companiilor în funcție de obiectul principal de activitate? Poți să găsești răspunsul în acest articol ! Mai mult, dacă ești abonat la newsletter-ul blogului, poți descărca seria de timp cu evoluția veniturilor companiilor consolidate la nivel sectorial pentru ultimul deceniu! La finalul articolului surprind…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Riscul mare al companiilor—cum am ajuns aici?

În articolul anterior am constatat că riscul companiilor active în România a crescut din cauza fenomenului polarizării: 96% din firmele active sunt microîntreprinderi dar generează doar 14% din veniturile înregistrate de toate firmele, iar riscul acestora este mai mare în contextul polarizării economice a mediului de afaceri (veniturile, profiturile, lichiditatea și investițiile s-au concentrat din ce în ce mai mult în rândul companiilor mari). În…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Paradoxul românesc: creștere economică Mare → risc Mare al companiilor

Orice teorie economică îți va spune că riscul companiilor scade în timpul expansiunii, când creșterea economică este robustă în fiecare an pentru o perioadă prelungită. Ciclul de expansiune economică se traduce prin creșterea locurilor de muncă nou create, scăderea șomajului, creșterea veniturilor populației și a încrederii consumatorului. Toate acestea impulsionează consumul, care crește veniturile și profiturile companiilor, acestea din urmă fiind investite pe termen lung…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

România—tărâmul companiilor „zombie”

În ultimele două articole am analizat evoluția în ultimul deceniu a microintreprinderilor (firmele cu venituri sub 1.000.000€) în oglindă cu dinamica companiilor mari (care înregistrează venituri peste 1.000.000€), și am constatat un fenomen care amenință dezvoltarea sustenabilă a țării pe termen lung: cei bogați s-au îmbogățit în dauna subțierii păturii de mijloc și deteriorării situației financiare a celor săraci. Acest mediu a fost propice dezvoltării…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Evoluția microîntreprinderilor active în România în ultimul deceniu

În acest articol analizez situația financiară a tuturor microintreprinderilor active în România în ultimul deceniu, prin comparație cu evoluția companiilor mari. Constat un fenomen care amenință dezvoltarea sustenabilă a țării pe termen lung: cei bogați s-au îmbogățit în dauna subțierii păturii de mijloc și deteriorării situației financiare a celor săraci!

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Evoluția nucleului mediului de afaceri din România în ultimul deceniu

În acest articol am analizat evoluția companiilor mari (care înregistrează venituri peste 1.000.000€) în ultimul deceniu. Subiectul este foarte important, deoarece deși reprezintă doar 4% din totalul mediului de afaceri, aceste firme concentrează 84% din totalul veniturilor înregistrate de toate companiile active în România, 61% din totalul locurilor de muncă, și 74% din nivelul activelor imobilizate corporale. 1 Polarizare Companiile cu venituri peste 1.000.000€ înregistrează…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Putem fi mari?

În articolul anterior am analizat contextul financiar, demografic, social și macroeconomic care însoțesc evoluția mediului de afaceri românesc în ultimii zece ani, și am identificat zece fenomene care ne fac să rămanem mici (din perspectiva dezvoltării și competitivității companiilor active în România). În esență, observ un mediu de afaceri polarizat (concentrat în companiile mari și marcat de o pătură de mijloc foarte subțire), aflat într-un…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

De ce suntem mici?

Într-o economie de piață capitalistă, cu o istorie recentă de aproape trei decenii, mediul de afaceri românesc pare să fie într-o continuă experimentare și, în același timp, într-un decalaj din ce în ce mai mare comparativ cu economiile dezvoltate. Caracterizat de o competitivitate scăzută, de subțierea păturii de mijloc, de accentuarea unui fenomen de polarizare și de un spirit antreprenorial modest, mediul de afaceri românesc…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

(I-)Maturitatea mediului de afaceri românesc

În ultimele patru articole am fost preocupat să înțeleg dinamica vârstei acționarilor și a companiilor care înregistrează venituri peste 1 milion de EUR. Aceste firme reprezintă o pondere numerică de 4% din totalul mediului de afaceri, și concentrează 84% din totalul veniturilor înregistrate de toate companiile active în România. Printre multe altele, am concluzionat că strategia prin care companiile generează randamente pentru acționarii acestora este…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Influența vârstei acționarilor asupra strategiei investiționale a companiilor

În articolul anterior am analizat strategia companiilor active în România cu venituri peste 1,000,000 € din perspectiva obținerii randamentelor pentru acționarii acestora. Concluzia principală a fost aceea că aproape două treimi din randamentul capitalurilor investite de acționari este generat prin îndatorarea companiilor (efectul de levier).  Reducerea gradului de povară financiară (în contextul scăderii dobânzilor în perioada 2014-2016), coroborată cu diminuarea presiunii fiscale (în contextul cadrului…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Cum să faci bani cu banii altora

În articolul anterior am tras un semnal de alarmă grav: dacă companiile importante active în România (care înregistrează venituri peste 1.000.000 €) vor continua să intre în insolvență în același ritm înregistrat in ultimul an, riscăm să pierdem jumătate din nucleul mediului de afaceri activ în România în următorul deceniu. În acest articol mi-am propus să mă concentrez asupra companiilor active care rezistă și continuă…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

De ce riscăm să pierdem jumătate din nucleul mediului de afaceri în următorii 10 ani?

În articolele anterioare am amintit deseori despre fenomenul polarizării excesive din România, care se manifestă prin concentrarea veniturilor în rândul marilor companii, în timp ce firmele mici se plafonează sau dispar. De aceea, pătura de mijloc se subțiază, diminuând capacitatea mediului de afaceri de a absorbi șocurile negative care se vor manifesta în următoarea recesiune. Conform cifrelor ilustrate în tabelul următor, doar 27.577 de companii…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Peste 1.000 de oportunități de investiții în România!

În articolele anterioare am evidențiat o serie de provocări ale antreprenorilor care dezvoltă afaceri în România: creșterea costului de finanțare, spirala contagioasă a creditului comercial, interdependența dintre companii, volatilitatea veniturilor, deteriorarea comportamentului de plată, impredictibilitatea fiscală, dificultatea de a găsi forță de muncă, decelerarea creșterii economice din cauza temperării consumului, amplitudinea ciclurilor economice (trecerea de la o extremă la cealaltă de la perioada de expansiune…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Secretul unei investiții eficiente – atractivitatea industriei

Nicio companie nu se poate dezvolta sănătos pe termen lung fără o cunoaștere a concurenței din sectorul în care activează, a evoluției cererii din partea clienților, a dinamicii furnizorilor sau a noilor concurenți care se pregătesc să intre pe piața respectivă. Michael Porter a introdus în anul 1979 conceptul celor cinci forțe care definesc avantajele competitive ale unei companii și influentează atractivitatea unei industrii pe…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Creditarea companiilor—încotro?

Creditarea companiilor nefinanciare de către sectorul bancar înregistrează o evoluția timidă, mult sub potențial. Avansul creditelor bancare acordate companiilor crește doar cu 2%, și nu ține ritmul cu creșterea economică. În acest articol analizez cauzele acestui fenomen, prin evaluarea structurii de finanțare a tuturor companiilor active în România în ultimii zece ani.

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Spirala contagioasă a creditului comercial

Majoritatea companiilor active în România și-au crescut veniturile promovând o politică comercială relaxată, prin creșterea termenului de plată oferit clienților. În acest context, gradul de interdependență între companii a crescut foarte mult, ceea ce poate naște o spirală contagioasă pe lanțul creditului comercial în următoarea recesiune. În acest articol analizez etapele de propagare ale acestei spirale în următorii trei ani, precum și care vor fi…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Structura de finanțare a companiilor active în România—riscul invizibil

Plecând de la problemele investițiilor realizate de companiile active în România, într-o serie de articole anterioare am dezvăluit câteva secrete pentru a dezvolta o investiție profitabilă: alegerea momentului perfect, importanţa valorii adăugate pe termen lung care ar trebui să primeze în fața profitului pe termen scurt, pregătirea planului de afaceri în situații de stres din cauza condițiilor externe adverse, consecințele fluctuației costului de finanțare, importanța…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Următoarea recesiune—vulnerabilități sectoriale

În articolele precedente am vorbit despre creșterea iminentă a dobânzilor pentru temperarea presiunilor inflaționiste. În acest context, este foarte important ca fiecare companie să-și cunoască anticipat „spațiul de manevră”, respectiv capacitatea de restructurare! Mai exact, pentru o mai bună previziune a necesarului de numerar, orice companie trebuie să anticipeze gradul de acoperire al cheltuielilor monetare prin veniturile încasate. Mai mult, aceste estimări trebuie realizate în…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Mit: avem nevoie de bani ieftini pentru investiții eficiente?

În contextul creșterii presiunilor inflaționiste, dobânda medie practicată de sectorul bancar pentru creditele noi contractate în RON de către companiile private ar trebui să crească până la 6%-8% pe parcursul anului curent, comparativ cu o medie de 4,10% înregistrată pe parcusul anului 2017. Având în vedere creșterea gradului de povară financiară în contextul creșterii costului de finanțare, există companii care vor înregistra dificultăți în rambursarea…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Fragilitatea companiilor la fluctuația costului de finanțare

În articolul anterior, am explicat de ce antreprenorii ar trebui să considere diverse scenarii de fluctuație a veniturilor atunci când analizează realizarea unei investiții importante. Orice antreprenor trebuie să cunoască pragul minim al veniturilor care asigură lichiditatea necesară contișnuării activității, și să gândească planuri de rezervă atunci când veniturile realizate sunt inferioare acestui prag. Desigur, pe durata proiectului de investiție, fluctuația și incertitudinea veniturilor nu…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Secretul unei investiții eficiente–analiza scenariilor de stress

Scăderea veniturilor În articolul anterior, am explicat de ce antreprenorii ar trebui să considere doar acele proiecte de investiții pentru care valoarea prezentă a profiturilor operaționale nete încasate (folosind costul de finanțare ca și factor de actualizare) este superioară investiției inițiale. Cu alte cuvinte, nu ar trebui să blochez capital într-o investiție care generează, pe durata de viață a proiectului, un flux de numerar a…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Secretul unei investiții eficiente—diferența dintre profit și valoare adăugată

În general, investițiile sunt realizate pentru unul dintre următoarele scopuri: creșterea veniturilor obținute (prin extinderea capacității de producție, diversificarea produselor, achiziția unor companii noi) sau creșterea profiturilor (prin retehnologizare, eficientizarea proceselor). O combinație perfectă constă în creșterea veniturilor însoțită și de o îmbunătățire a marjei de profitabilitate. Ciclul se închide atunci profitul respectiv se încasează (dar, despre aceasta, voi discută într-un articol viitor). Până aici,…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Secretul unei investiții eficiente–alegerea momentului perfect!

Am întâlnit idei de afaceri foarte interesante și inovatoare, executate perfect dar care, în cele din urmă, au eșuat din cauza momentului nepotrivit al investiției. Momentul în care este realizată investiția se poate dovedi, de cele mai multe ori, decisiv. Alegerea momentului perfect a realizării investiției depinde de ciclul economic, care cuprinde cinci etape distincte: 1. Revenirea inițială: Relansarea creșterii economice dupa o perioadă de…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Cinci probleme ale investițiilor companiilor din România

Finanțarea deficitară, miopia, efectul de turmă, comoditatea și efectul multiplicator modest O companie nu se poate dezvolta pe termen lung dacă toate profiturile sunt distribuite către plata dividendelor. În acest caz, nevoile de investiții pe termen lung (activele fixe) și scurt (ciclul de exploatare) se bazează doar pe capitalul inițial (de cele mai multe ori foarte scăzut) și finanțarea externă (supusă unor evoluții ciclice din perspectiva…

Citește mai mult

Contribuții editoriale

Antreprenorul român—între emoție, rațiune și interes

De la oameni foarte conservatori care așteaptă informația completă și perfectă pentru a putea acționa, la antreprenori aventurieri care își asumă riscuri pe care nu le conștientizează sau nu le pot controla. Majoritatea antreprenorilor jonglează între cele două, și percepția acestora asupra realității este influențată de biasurile de care aceștia suferă. Acestea sunt limitări cauzate de faptul că oamenii nu sunt complet raționali în procesul…

Citește mai mult