Cine (mai) face investiții în România?

În acest articol mi-am propus să analizez evoluția investițiilor companiilor active în România în ultimul deceniu, și constat o realitate foarte tristă — investițiile noi realizate pe parcursul anului 2017 au fost de zece ori mai mici decât anul anterior, și cel mai scăzut nivel înregistrat în ultimul deceniu! Incertitudinea fiscală, instabilitatea politică și contextul impredictibil privind fiscalizarea muncii și a profiturilor / veniturilor, au alimentat mult conservatorism în rândul companiilor pe parcursul anului 2017, care au preferat să adopte o strategie de tipul „stai și vezi”. Din păcate pentru noi, restul țărilor nu stau… investesc și ne iau fața! Care sunt sectoarele care dezinvestesc cel mai mult, și unde se realizează cele mai mari investiții (și de ce nu e bine), poți citi în acest articol!

Continuă să citești

Pe ce cheltuie banii companiile din România?

Spune-mi pe ce cheltui banii, ca să îți spun cine ești! În acest articol am analizat structura cheltuielilor companiilor active în România în ultimul deceniu, pentru a vedea pe ce cheltuie cel mai mult banii firmele românești. Poți să găsești aici concluziile mele, împreuna cu implicațiile (în general, negative) pe termen lung.

Continuă să citești

Cine plătește impozite în România?

Abordez această analiză pentru a clarifica un subiect dezbătut foarte des în opinia publică în ultimii ani: companiile mici plătesc impozit mai mare (aplicat cifrei de afaceri ca și bază impozabilă) comparativ cu firmele mari (care plătesc impozit aplicat profitului brut), deorece acestea din urmă își optimizează taxele prin practici fiscale la limita legii (externalizarea profitului). În acest articol demonstrez că această tematica aruncă dezbaterea către o luptă falsă (companii mici vs mari / companii românești vs internaționale), iar cauzele structurale sunt de altă natură: modificările fiscale intrate în vigoare în ultimii ani și distribuția companiilor active în România (și a veniturilor / profiturilor acestora) în funcție de sectorul de activitate. Haideți să le analizăm pe rând!

Continuă să citești

Cine face bani în România?

Nomenclatorul CAEN include peste 600 de coduri de activitate al companiilor active în România. Ai vrea să știi cum evoluează veniturile companiilor în funcție de obiectul principal de activitate? Poți să găsești răspunsul în acest articol ! Mai mult, dacă ești abonat la newsletter-ul blogului, poți descărca seria de timp cu evoluția veniturilor companiilor consolidate la nivel sectorial pentru ultimul deceniu! La finalul articolului surprind 10 tendințe ale mediului de afaceri care reflectă foarte bine societatea românească!

Continuă să citești

Ce ne spune evoluția veniturilor la nivel sectorial?

Nomenclatorul CAEN include peste 600 de coduri de activitate al companiilor active în România. Ai vrea să știi cum evoluează veniturile companiilor în funcție de obiectul principal de activitate? Poți să găsești răspunsul în acest articol ! Mai mult, dacă ești abonat la newsletter-ul blogului, poți descărca seria de timp cu evoluția veniturilor companiilor consolidate la nivel sectorial pentru ultimul deceniu! La finalul articolului surprind 10 tendințe ale mediului de afaceri care reflectă foarte bine societatea românească!

Continuă să citești

Putem fi mari?

În articolul anterior am analizat contextul financiar, demografic, social și macroeconomic care însoțesc evoluția mediului de afaceri românesc în ultimii zece ani, și am identificat zece fenomene care ne fac...
Continuă să citești

De ce suntem mici?

Într-o economie de piață capitalistă, cu o istorie recentă de aproape trei decenii, mediul de afaceri românesc pare să fie într-o continuă experimentare și, în același timp, într-un decalaj din...
Continuă să citești

Cum să faci bani cu banii altora

În articolul anterior am tras un semnal de alarmă grav: dacă companiile importante active în România (care înregistrează venituri peste 1.000.000 €) vor continua să intre în insolvență în același...
Continuă să citești

Creditarea companiilor—încotro?

Creditarea companiilor nefinanciare de către sectorul bancar înregistrează o evoluția timidă, mult sub potențial. Avansul creditelor bancare acordate companiilor crește doar cu 2%, și nu ține ritmul cu creșterea economică. În acest articol analizez cauzele acestui fenomen, prin evaluarea structurii de finanțare a tuturor companiilor active în România în ultimii zece ani.

Continuă să citești

Spirala contagioasă a creditului comercial

Majoritatea companiilor active în România și-au crescut veniturile promovând o politică comercială relaxată, prin creșterea termenului de plată oferit clienților. În acest context, gradul de interdependență între companii a crescut foarte mult, ceea ce poate naște o spirală contagioasă pe lanțul creditului comercial în următoarea recesiune. În acest articol analizez etapele de propagare ale acestei spirale în următorii trei ani, precum și care vor fi cele mai afectate sectoare de acest fenomen!

Continuă să citești

Structura de finanțare a companiilor active în România—riscul invizibil

Plecând de la problemele investițiilor realizate de companiile active în România, într-o serie de articole anterioare am dezvăluit câteva secrete pentru a dezvolta o investiție profitabilă: alegerea momentului perfect, importanţa valorii adăugate pe termen lung care ar trebui să primeze în fața profitului pe termen scurt, pregătirea planului de afaceri în situații de stres din cauza condițiilor externe adverse, consecințele fluctuației costului de finanțare, importanța costului capitalului pentru finanțarea investiției precum și capacitatea companiei de a se restructura în etapa de recesiune. Dacă nu sunt gestionate corespunzător, toate aceste elemente reprezintă vulnerabilități care alimentează riscuri majore pe termen lung! Unul dintre factorii importanți care contribuie la o dezvoltare financiară sănătoasă pe termen lung este structura de finanțare a investițiilor. Practic, cu cât contribuie acționarii, instituțiile de credit, furnizorii sau diverși creditori pentru finanțarea activelor de care dispune o companie?

Continuă să citești

Antreprenorul român—între emoție, rațiune și interes

De la oameni foarte conservatori care așteaptă informația completă și perfectă pentru a putea acționa, la antreprenori aventurieri care își asumă riscuri pe care nu le conștientizează sau nu le pot controla. Majoritatea antreprenorilor jonglează între cele două, și percepția acestora asupra realității este influențată de biasurile de care aceștia suferă. Acestea sunt limitări cauzate de faptul că oamenii nu sunt complet raționali în procesul decizional (conform finanțelor tradiționale, “omul economic rațional” prezintă aversiune la risc, caută maximizarea utilității prin minimul de efort și deține informația completă, în timp ce piețele sunt eficiente și prețul activelor reflectă valoarea lor intrinsecă).

Continuă să citești